پله‌های خاموش پایتخت روشن می‌شوند

فهرست مطالب

هفده سال از نصب نخستین پل مکانیزه در پایتخت می‌گذرد و امروز بسیاری شهروندان تهرانی از خاموشی‌های مکرر پله برقی این پل‌ها گلایه دارند موضوعی که به گفته مسئولین مدیریت شهری در سازمان زیباسازی شهر تهران دنبال می شود. بخشی از پیگیری‌ها با وعده روشن شدن دوباره پله برقی ها و بخشی نیز با جمع‌آوری پله‌برقی ها و جایگزینی انها با روش هایی همچون زیرگذر.

به گزارش آرونو ، نخستین پل هوایی مجهز به سیستم پله برقی با حضور شهردار وقت تهران در میدان هفت تیر به بهره برداری رسید؛ خبری که در بیست و چهارمین روز فروردین سال ۱۳۸۳ در رأس اخبار شهری کشور قرار گرفت. در بهره برداری این پل مکانیزه شهردار وقت تهران یعنی محمود احمدی نژاد با اشاره به اینکه استفاده از فن آوری جدید و افزایش ایمنی عابر پیاده از اهداف اجرای این پروژه است؛ خواستار مشارکت بخش خصوصی برای توسعه این پل های عابر پیاده در تهران شد.

از همان زمان تا به امروز استفاده از پل های عابر و زیرگذرهای عابرپیاده در کنار حمایت بری کارشناسان مورد انتقاد برخی دیگر بوده که در راستای تحقق شهر انسان محور نباید عابرین پیاده را به فضای زیرسطح و یا به اسمان و روی پل ها برد بلکه عابرین باید در سطح حرکت کنند و این خودروها هستند که باید با تغییر مسیر به فضای زیرسطح و یا اسمان و روی پل ها بروند. پس از ماشین محور شدن تهران تعداد پل های مکانیزه تهران نیز هر روز بیشتر شد، به شکلی که امروز حدود ۱۲۰ پل عابر پیاده مکانیزه شده و تقریبا همه مناطق تهران و بیشتر در مناطق مرکزی شاهد حضور این پل های مکانیزه هستیم.

در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری نیز پس از حدود ۱۷ سال از نصب نخستین پل مکانیزه در پایتخت و در سایه بی توجهی سال های گذشته به نگهداشت این پل ها، بسیاری از انها خاموش شده بود که به یکی از گلایه ها و اعتراضات بزرگ شهروندان تهران و دغدغه شورای شهر تبدیل شد.

در اولین اقدام برای پاسخ به این اعتراضات مسئولیت این پل های مکانیزه در سطح شهر تهران از مجموعه معاونت حمل و نقل شهرداری به سازمان زیباسازی در مجموعه معاونت خدمات شهری شهرداری سپرده شد تا شاید با مدیریت بهتر به مطالبات مردمی پاسخ داده شود اما این اعتراضات نسبت به خرابی پله های برقی ادامه پیدا کرد تا جایی که در آخرین روزهای فروردین سال جاری مهدی بابایی؛ عضو شورای شهر تهران در واکنش به این اعتراضات درباره خراب بودن پل های مکانیزه با اشاره به اینکه پل‌های مکانیزه با وضعیت نامناسب تحویل سازمان زیباسازی شده تا به عرصه خدمات دهی بازگردد، گفته بود: ۵۰۲  یونیت تحویل این سازمان شده و از این تعداد ۲۵۰ یونیت به دلیل نقص فنی خاموش بوده و به این ترتیب با ترک فعل مواجه بودیم.

وی با تاکید بر اینکه طیف زیادی از پل های روشن نا ایمن بوده است نیز ادامه می‌دهد: قول گرفتیم تا پایان بهار امسال صد در صد پل های مکانیزه به چرخه خدمات رسانی بازگردد. اما این وعده آقای بابایی با اشاره به دلایلی همچون مشکلات در تامین قطعات و تجهیزات این پل ها به دلیل تحریم ها از سوی شهردار تهران و مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران به پایان تیرماه سال جاری افزایش یافت.

به گزارش آرونو ، حالا در مردادماه در بازدیدهای میدانی گوشه و کنار شهر، پله های خاموش دیده می شود از جمله خاموشی پله های پل مکانیزه مقابل شهرداری منطقه ۵ تهران در خیابان کاشانی و.. و این اعتراض شهروندان همچنان نسبت به خاموشی پله برقی ها وجود دارد که برای دریافت پاسخ این اعتراضات و دنبال کردن میزان تحقق وعده مدیریت شهری، رضا صیادی، مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران در گفت‌وگو با آرونو ، می گوید: پله برقی های خاموش در شهر سر و صدای زیادی دارند و اعتراضات آنی به همراه دارد و این خاموشی ها دیده می شود و سر و صدا می کند.

صیادی ادامه می‌دهد: از اول فروردین امسال سازمان زیباسازی متولی پله برقی های شهر تهران شد که اعلام کردیم تا پایان تیر ماه فاز روشن سازی پله برقی ها انجام خواهد شد. بر همین اساس در حال حاضر ۸۶ درصد پله ها روشن شده و حدود ۱۰ درصد خاموشی شناور داریم. متاسفانه در طول سال های گذشته در تعمیر و نگهداشت این پل ها به شکل غیراصولی عمل شده که امروز پلی وجود دارد که قطعات آن گاهی از ۲۰ برند است به این ترتیب در حال حاضر با مجموعه ای از مشکلات در حوزه پله ها  رو به رو هستیم.

به گفته وی ، روزی که این پله ها را تحویل گرفتیم بسیاری از آنها ناایمن و خاموش بودند که حدود ۹۰ درصد کل پله ها می شد. یکی از دلایلی که روزهای اول حجم نارضایتی بالا رفت این بود که پله های ناایمن را خاموش کردیم و گفتیم فشار رسانه ای و شهری را تحمل می کنیم تا جان مردم به خطر نیافتد. در حال حاضر هم از ۹۰ درصد خاموشی و ناایمنی به ۸۶ درصد رسیدیم.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به اینکه از بین ۵۰۲ یونیتی که در شهر تهران روی حدود ۱۲۰ پل داریم ۱۰ درصد خاموشی شناور داشته ایم، می افزاید: این خاموشی شناور نارضایتی شناور هم ایجاد می کند. برنامه هایی  که از ابتدای سال تا کنون دنبال می کنیم ، فاز روشن سازی اضطراری این پل هاست ، در فاز اولیه باید تا جایی که می توانیم این پل ها را با همه شرایطی که دارند راه‌اندازی کنیم. اتفاقی که تاکنون افتاده این است که قسمتی از روشن سازی اضطراری را تامین کردیم و یک بخش هم نگهداشت پل‌هاست. برای مثال پله برقی میدان هفت تیر که چند روز بعد از راه اندازی مجدد برقش قطع شد این دیگر حوزه ما نیست چون موضوع برق و تعامل منطقه و شرکت تامین برق است. برهمین اساس از مناطق خواستیم که در نگهداشت و تأمین برق پل‌ها کمک کنند.

وی درباره نحوه بکارگیری از پل های مکانیزه نیز می گوید: موضوع پله های برقی به این شکل در شهر اصول جدی ندارد و کار قاعده مندی نیست. تعدادی از این پل ها می توانند به رمپ تبدیل شوند. از دستگاه ترافیکی خواستیم مجوز جمع آوری حدود ۱۵درصد  تا ۲۰درصد  این پل ها را به ما بدهند که یا جمع شوند و یا به رمپ تبدیل شوند. باید رمپ‌هایی با شیب ملایم باشد تا شهروندی که در خیابان تردد می کند یا از ویلچر و کالسکه استفاده می کنند هم بتواند از این رمپ عبور کند. برخی مشکلاتی که در حوزه پله های برقی است  به دلیل مدیریت یکپارچه‌ای است که نداریم و پله را راه می‌اندازیم و یکی دیگر برقش را قطع می کند. رسانه ها در این حوزه حق دارند سوال بپرسند ولی واقعا حوزه اختیار من نیست؛ تلاش می‌کنیم شرایط را بهتر کنیم و داریم تعدادی خرید انجام می دهیم. در برخی از پله های برقی نیاز به تعمیر و تعویض کل یونیت داریم که اسناد مناقصه خریدشان منتشر شده و تلاش می کنیم  مناقصه را انجام دهیم.

صیادی این را هم گفت که تعداد شکایت‌های مردمی در موضوع پله‌برقی‌ها از طریق سامانه ۱۳۷ به یک پنجم نسبت به زمان مشابه در سالهای قبل رسیده است همچنین در مورد سرقت ها از پل های مکانیزه نیز همه آنها نگهبان دارند و سرقت آنها به کلانتری های محدوده اعلام می شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره ساعت فعالیت این پل های مکانیزه نیز عنوان می‌کند: تاکید کرده ایم از ابتدای صبح فعالیت کنند اما در شرایط خاص ساعت کار آنها را تغییر می دهیم برای مثال در ایام محرم پل هایی که در اطرا؛ اما برخی پل‌ها باید جمع‌آوری شوند یعنی روش‌های جایگزین برای پل مدنظر قرار گیرد در حقیقت پیاده روها موظفند برای عبور از عرض راه تنها از گذرگاه‌های مجاز همچون پل‌ها و زیرزمین‌ها استفاده کنند.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *