موافقت شورایی‌ها با افزایش اعتبار حقوق کارکنان شهرداری تهران و رفع خطر گود برج میلاد

فهرست مطالب

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در بررسی ردیف بودجه‌های پیشنهادی شهرداری تهران در قالب اصلاحیه مصوب بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری، با افزایش اعتبار برای بخش حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری تهران، ساختمان اداری منطقه ۶ و رفع خطر گود برج میلاد موافقت کردند.

به گزارش آرونو ، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و هفدهمین جلسه علنی این شورا بررسی لایحه شهرداری تهران در خصوص اصلاحیه مصوبه بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه را در دستور کار خود داشتند که در همین راستا محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: شهرداری در بودجه امسال ۱۰ درصد افزایش را نسبت به سال قبل پیش بینی کرده بود و ۵۷ درصد افزایش حقوق برای کارکنان رسمی و همچنین افزایش حقوق کارکنان قراردادی انجام شده است. از ۶۰۰۰ میلیارد تومان افزایش اعتبار توسط شهرداری بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای حقوق و مزایا و جبران هزینه‌های سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری است.

وی ادامه داد: با بررسی‌هایی که داشتیم از رقم ۶۰۴۳ میلیارد تومان در کمیسیون تخصصی، ۵۱۱۰ میلیارد تومان را تامین کرده‌ایم، حقوق‌ها بدون استثناء اعمال شده اما در پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای طرح‌هایی همچون احداث تراموا و تکمیل خط ۱۰ مترو مورد پذیرش قرار نگرفت و حذف شد.

عباسی با اشاره به اینکه جداول حقوق و مزایا در لایحه قبلی کلی و یکجا بود. لذا درخواست کردیم که شهرداری جزء به جزء آن را مشخص کند و این اقدام انجام شد، افزود: مابقی فعالیت‌ها می‌تواند بر اساس ماده ۲۸ که اجازه ۱۰ درصد جابجایی را می‌دهد صورت بگیرد. شهرداری در تبصره یکم درخواست کرده تا سقف ۳۰ درصد منابع به صورت غیر نقد تامین شود. با توجه به عملکرد این بخش به نظر می‌رسد ۲۰ درصد سقف اعتبارات غیر نقد کفایت داشته باشد.

عباسی تاکید کرد: شهرداری تبصره‌ای را ارائه داده که بر اساس آن کارت اعتباری الکترونیک برای بیماران هموفیلی در لایحه لحاظ شود اما می‌تواند بر اساس اختیارات عمل کند که نیاز به اصلاحیه نیست. ما اصلاحیه‌ای در درآمد داریم، به صورتیکه درآمد پایدار شهرداری بر اساس واقعیت‌هایی که اتفاق می‌افتد افزایش یافته و درآمدهای غیر پایدار را کاهش داده‌ایم. باید نسبت به افزایش اعتبار بر اساس جداول و اصلاح برخی ردیف‌ها اقدام و گزارش در تفریغ بودجه به شورا ارائه شود. سقف بودجه تغییر نمی‌کند و باید ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت حقوق از یکی از ردیف‌ها کسر شود.

در ادامه این جلسه مهدی چمران ریاست شورا در خصوص کسر یکی از ردیف‌های بودجه گفت: در خصوص نمایشگاه شهر آفتاب باید تصمیم بگیریم که آیا با ۱۵۰ میلیارد تومان می‌توان کاری کرد یا خیر؟ در حقیقت ما پیشنهاد داده بودیم که خود را برای نمایشگاه کتاب آماده کنند. اعلام شد ۴۰۰ یا ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا زیرساخت‌ها برای برگزاری نمایشگاه کتاب فراهم شود اما باید پیش از این توافقی با وزارت ارشاد منعقد کنند که در صورت ایجاد زیرساخت‌ها نمایشگاه در آنجا برگزار شود. در آن صورت می‌توانیم این احتمال را در بودجه سال جاری لحاظ کنیم.

در ادامه حبیب کاشانی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه بودجه سال جاری را مصوب کرده‌ایم، افزود: ۴۰ میلیارد تومان بودجه برای شهر آفتاب در نظر گرفتیم و در آذر ماه می‌گوییم باید ۱۱۰ میلیارد تومان اختصاص پیدا کند. بی تردید این روش غلطی است. با چه تدبیری ۴۰ میلیارد تومان پیش بینی کردیم و آیا در آن زمان به زیرساخت‌ها فکر نکرده بودیم.

وی افزود: عمده مشکل شهروندان تهرانی حمل و نقل است. بارها گفتند قرارداد ۸۰۰ میلیارد تومانی برای تجهیزات مترو منعقد شده و حالا می‌گویند این قرارداد از بین رفته است. شهر آفتاب نیاز به توجه دارد اما با وضعیت آلودگی هوا اولویت ما حمل و نقل است تا در ماه‌های آینده با مشکل مواجه نشویم.

صادقی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در خصوص تصویب افزایش اعتبار برای حقوق پرسنل، گفت: اگر این افزایش اعتبار برای جذب نیرو نیست باید به صورت شفاف ارائه شود. باید تعیین تکلیف شود که افزایش اعتبار برای استخدام و ورودی جدید هست یا خیر؟

وی افزود: غیر از حقوق و دستمزد، ردیف‌های اعتباری برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و گردشگری در منطقه عباس آباد، کمک به صندوق بازنشستگی و کمک به زیرساخت‌های دریاچه چیتگر پیشنهاد شده و سوال این است که مگر دریاچه چیتگر به خودی خود اعتبار ندارد. لذا تقاضای من این است که تنها کمک‌های حقوق و دستمزد در اصلاحیه لحاظ شود و سایر ردیف‌ها و کمک‌ها را حذف کنید.

مهدی اقراریان عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نیز، گفت: تمام ردیف‌ها متداخل است و مشخص نیست که هر منطقه چه میزان افزایش برای چه موضوعی نیاز دارد. ما به دلیل مصوبه حقوق و دستمزد کشور باید حقوق را افزایش می‌دادیم. اصلاحیه در خصوص حقوق و دستمزد مشخص و واضح است و نمی‌شود به این بهانه کار دیگری انجام دهیم. اصلاحیه بودجه برای مواردی است که در مسیر اتفاق افتاده است.

تشکری هاشمی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه شهرداری در اصلاحیه ۱۲ ردیف پیشنهاد داده که شش ردیف کاملا جدید است، گفت: طبق قانون شهرداری‌ها نمی‌توانند بیش از ۶۰ درصد از منابع را به مباحث جاری اختصاص دهند و ما در مرز این ۶۰ درصد قرار داریم. لذا باید مراقب باشیم از این مرز عبور نکنیم و در صورت تجاوز از این میزان، شورا نیز مرتکب تخلف خواهد شد.

در ادامه مظفر رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران اظهار کرد: ما هیچ گونه هزینه فاقد در خصوص شهر آفتاب و ساختمانی در منطقه ۶ نداریم. در خصوص گود فرهنگ سه سال است که هیچ هزینه جدیدی انجام نشده، برای ساختمان منطقه ۶ نیز ریالی هزینه نشده و هیچگونه هزینه فاقدی صورت نگرفته است.

در ادامه ریاست شورای شهر تهران، گفت: پیشنهاد من این است که هیچ بودجه‌ای را اضافه نکنید مگر اینکه در شورا مشخص شود که چه بودجه‌ای برای چه بخشی اختصاص پیدا می‌کند. گود برج میلاد را تایید می‌کنم بودجه اضافه شود اما برای شهر آفتاب با اینکه نیاز به بودجه دارد اعتبار اضافه نشود و افزایش اعتبار به بخش حقوق و دستمزد اختصاص پیدا کند.

وی ادامه داد: تنها اضافه کردن حقوق و دستمزد باید در اصلاحیه لحاظ شود. بعید می‌دانم بحث حقوق رها باشد و بی هیچ ضابطه‌ای حقوق پرداخت شود. برای اینکه استثناء قائل نشویم پیشنهاد می‌کنم به هیچ بخشی اعتبار ندهیم و تنها برج میلاد و حقوق و دستمزد مشمول افزایش اعتبار شوند.

در ادامه محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با اشاره به اینکه به شهرداری تاکید شده در خصوص حقوق و دستمزد ردیف‌ها را با جزئیات ارائه کند، افزود: موارد کد به کد و مشخص ارائه شده و ما بررسی‌ها را انجام داده‌ایم. بخشی از موارد در لایحه شهرداری بوده و بخشی نیز نامه و درخواست بوده، اینکه گفته می‌شود کمیسیون برنامه و بودجه مرتبط با شهرداری است حرف بی ربطی است. باید ببینید که کمیسیون جلسات کارشناسی برگزار کرده و ۴۰ روز بررسی انجام داده است. این تریبون مقدس است و نباید موارد سیاسی از این تریبون مطرح شود.

در ادامه سروری نائب رئیس شورای شهر تهران هم با بیان اینکه از شهرداری خواسته‌ایم با توجه به خطرات گود برج میلاد اقدام عاجل انجام دهد، افزود: باید از شهرداری قدردانی کنیم. نمی‌دانیم چرا مثبت‌ها را نیز منفی می‌بینیم. شهرداری از بودجه در اختیار شهردار اقداماتی را آغاز کرده و قطعا نیاز به مطرح شدن این بحث‌ها نیست. اگر قرار باشد عضوی هر موضوعی را مطرح کند و دیگر اعضا را مورد اهانت قرار دهد بسیار زشت است. اینکه بگوییم موضوعی به دلیلی نباید انجام شود بحث مشخصی است، اما نباید توهین و اهانت به یک کمیسیون شود.

در ادامه کاشانی با اشاره به اینکه در بودجه مشخص است چه تعداد نیرو باید ۵۷ درصد افزایش حقوق داشته باشند، افزود: تعداد کارمندان قراردادی و بازنشستگان نیز مشخص است. امیدواریم بتوانیم منابع بیشتری جذب کنیم و به شهر آفتاب و یا دیگر بخش‌های نیازمند اعتبار اختصاص دهیم. هر جا که شهردار نیاز دید اعتبارات را جابجا کند و این کار شدنی است.

ناصر امانی دیگر عضو شورا نیز با بیان اینکه مخالفیم که ردیف‌های حوزه عمرانی و حمل و نقل کاهش پیدا کند، گفت: باید روشن شود که ۵۷ درصد افزایش حقوق مشمول چه تعداد از کارمندان می‌شود. کارگران مشمول افزایش ۵۷ درصدی حقوق می‌شوند. افزایش حقوق کارمندان رسمی مشخص است و افزایش حقوق کارکنان قراردادی نیز ۳۷ درصد است.

مهدی پیرهادی دیگر عضو شورای شهر تهران ادامه داد: گود فرهنگ نیز از گودهای پرخطر و مهم است. لذا باید تعیین تکلیف شود که سرمایه گذار ورود می‌کند یا باید برای آن بودجه اختصاص دهیم؟.

به گزارش آرونو ، نهایتا پس از بحث و بررسی از میان ردیف بودجه‌های پیشنهادی شهرداری تهران در قالب اصلاحیه مصوب بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری، افزایش اعتبار حقوق و دستمزد و ساختمان اداری منطقه ۶ و گود برج میلاد مورد تایید اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *