مساله زنان به درستی روی میز حکمرانی قرار نگرفته/ دختران در مواجهه با گفتمان انقلاب سردرگم هستند

فهرست مطالب

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ایجاد فضای گفت و گو و تضارب آرا در حوزه زنان گفت: باز کردن فضایی برای شنیدن نظرات و انتقادات اثربخش در ساختار حکمرانی فعلی این حوزه، گام بلندی است که باید هرچه سریع تر برداشته شود.

به گزارش آرونو ، فاطمه قاسم پور در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان با بیان اینکه آنچه این روزها شاهد بودیم از چند منظر حائز اهمیت است، گفت: نخست از منظر ناامنی و اغتشاشاتی است که سازمان یافته به کار گرفتند تا کشور عزیزمان را ناآرام کنند و بدیهی است که در این میان موضوع حجاب بحث فرعی برای رسیدن به مقاصد اصلی است و خود به تنهایی موضوعیت ندارد.

وی در ادامه تصریح کرد: آشوب های سازماندهی و برنامه ریزی شده توسط دشمنان خارجی و وطن فروشان داخلی، علاوه بر هدررفت منابع ملی، ایجاد ناامنی  و حزن عمومی، ایجاد حس نفرت اجتماعی، دستمایه کردن موضوع حجاب برای کوبیدن بر طبل دودستگی، توهین به مقدسات اسلامی که از دیرباز تاکنون برای ایرانیان حائز اهمیت بوده است، بار عظیمی بر دوش نیروهای نظامی و انتظامی قرار داد و جوانان نیروی انتظامی و بسیجیان توسط این اغتشاشگران شهید و جانباز شدند.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در میانه این میدان ضرورت دارد از سویه دیگری نیز حوادث اخیر از ناحیه سیاست گذاران، برنامه ریزان اجتماعی، جامعه دانشگاهی و کنشگران مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: عرصه زنان یکی از عرصه هایی است که بعد از انقلاب اسلامی و به مدد راه سومی که رهبران انقلاب پیش پای زنان گشودند؛ ثمرات و برکاتی فراوانی برای جامعه زنان داشته است. در راه سومی که در انقلاب اسلامی در تخالف با اندیشه سنتی و غربی به زن پیش پای زنان قرار داد، زنان مسلمان ایرانی در کنار توجه  اولویت بخشی به نقش های خانوادگی و به طور ویژه نقش مادری، مسئولت اجتماعی نیز دارد و وجه اجتماعی و هویت زن در گفتمان رسمی انقلاب مفصل بندی شده است.

قاسم پور در ادامه با اشاره به بیانات رهبری یادآور شد: رهبر به زنان می فرمایند «باید در میدان سیاست، صحنه انقلاب و کارهایی که نظام اجتماعی از شما می طلبد و انتخابات و میدان جنگ و عرضه کردن خواست انقلابی و ملی خود در سطح کشور و جهان و بیان اراده سیاسی خود در میدان های سیاست و انقلاب حضور داشته باشید». این رویکرد و نگاه با بازگشت به کرامت زن و ارزش های اصیل انسانی در روابط زن و مرد، به زنان کمک کرد پس از انقلاب مهمترین نقش آفرینی ها را در عرصه های مختلف علمی، اجتماعی، ورزشی، سیاسی، اقتصادی فرهنگی و … داشته باشند و در هیمن مسیر بود که ظرفیت زن ایرانی به عرصه ظهور رسید و توانست موفقیت بسیاری در عرصه های گوناگون به دست آورد.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: این گفتمان اصیل درباره زن در عرصه اجرا در دالان های تنگ نظرانه کارشناسی و بالادستی و پایین دستی آنقدر پیچ خورده که پیچیده شده است و اگرچه جریان های سیاسی اهتمام دارند درباره زنان به کرّات و با رویکردهای مختلف صحبت کنند و حتی موضوع زن از موضوعات محوری در مناظرات محوری انتخابات ریاست جمهوری است و در پایین ترین سطح وعده این تعداد وزیر زن به بازی کاندیداها تبدیل می شود اما عملا موضوعی مغفول است و این ظاهر پرهیاهو و فراموشی اصل مساله، شرایط را پیچیده تر می سازد.

نماینده مردم تهران در عین حال خاطرنشان کرد: مساله آن است که علیرغم تاکیدات رهبر انقلاب بر درجه یک بودن مساله زن و خانواده، این موضوع به درستی روی میز حکمرانی ما قرار نگرفته و نتیجه آن حیرت و سردرگمی دختران نوجوان ما در مواجهه با گفتمان اصیل انقلاب است.

قاسم پور در ادامه خطاب به نمایندگان مجلس اظهار کرد: برقرای ارتباط میان جامعه زنان و سیاست گذاران و قانونگذاران و فعال سازی سپهر عمومی در حوزه زنان حلقه مفقوده ای است که باید قبل تر در عرصه حکمرانی به آن توجه می شد. اما تقاطع موضوع زن با بازی های سیاسی و استفاده ابزاری جریان های سیاسی از موضوع زن برای پیروزی در کسب قدرت اجازه نداده تاکنون این ارتباط برقرار شود. ما نیازمند آسیب شناسی این وضعیت و تعریف مسیری برای گفت و گو با زنان و بازبینی و بازتعریف فرآیندها با لحاظ ملاحظات اندیشه ای و فقهی هستیم.

وی افزود: اینها از اصول انقلاب اسلامی است که باید در انجام تکالیف خود مورد توجه قرار دهیم و لازم است نظام حکمرانی ما به این مسیر اهتمام جدی داشته باشد. ایجاد فضای گفت و گو و تضارب آرا در حوزه زنان و باز کردن فضایی برای شنیدن نظرات و انتقادات اثربخش در ساختار حکمرانی فعلی این حوزه گام بلندی است که باید برای برداشتن آن هرچه سریع تر اقدام و برنامه ریزی کرد که هم جامعه دانشگاهی و پژوهشگاهی و هم حلقه های میانی و گروه های مختلف زنان فعال اجتماعی و هم ما کنشگران ساحت سیاسی باید جایی برای این مباحثه باز کنیم.  

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی طی ۴۴ سال گذشته به مدد اندیشه تحولی رهبران خود دستاوردهای بسیاری در حوزه زنان داشته است، گفت: چه در سال های نزدیک به پیروزی انقلاب اسلامی و در زمان دفاع مقدس و بعد از آن و چه امروز با کنشگری نسل جدید. زن باشرف و با استعداد ایرانی توانسته در ساختارهایی که تا اندازه ای برایش فراهم شده مسیر خود را طی کند. این زن قدرتمند استعدادهای خود را شناخته و عفیفانه جایگاه خویش را در زیست فردی، اجتماعی و سیاسی خویشتن بازتعریف کرده است، اگرچه در رسانه ها درباره این زن قدرتمند ایرانی کمتر گفته ایم و شنیده ایم و الگوی سوم زن در غربت رسانه ای زیست کرده است، اما در جنگ رسانه ها، و در میان کمپین ها و هشتگ ها با هوشمندی و سیاست و اعتماد ریشه دار به ولایت در این برهه نیز با اقتدار هجمه رسانه ای را خنثی کرده و مطالبات مشروع زنانه را در فضایی فارغ از هیاهو دنبال می کند.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *