لزوم همکاری شهرداری و آموزش و پرورش برای ورود مباحث پسماند به کتب درسی

فهرست مطالب

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تهران از مجتمع پردازش و دفع آرادکوه، مرکز مدیریت یکپارچه پسماند شهری کوهک، مجتمع دفن پسماندهای ساختمانی آبعلی، مجموعه های MRF پهنه های شرق و جنوب و مرکز آموزش این سازمان بازدید و از پروژه های در دست اقدام در حوزه مدیریت پسماند شهر تهران دیدن کرد.

به گزارش آرونو ، رضا شرفی با حضور در مجتمع آرادکوه از خطوط پردازش هزار تنی S۱  و S۲ این مرکز، حوضچه تصفیه شیرابه، کارخانه زباله سوز، سایت کمپوست و محل دفن پسماندهای شهر تهران بازدید کرد و پس از بازدید از مرکز آموزش های شهروندی سازمان مدیریت پسماند با اشاره به لزوم هم افزایی و تعامل میان نهادهای متولی در حوزه فرهنگ سازی گفت: سالها در خصوص تفکیک پسماند در مبدا صحبت شده اما غالباً با برنامه ریزی های مقطعی و گذرا طرح هایی اجرا شده که چندان موثر نبوده است.

به گفته وی، درصد ناچیز تفکیک پسماند خشک در مبداء در مقایسه با میزان پسماند تولیدی روزانه شهر تهران توسط شهروندان مؤید این نکته است که ما برنامه ریزی دقیق، درست، فراگیر و اثرگذار نداشته‌ایم. بعضاً طرح های مناسبی هم اجرایی شده اما فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای مشارکت مردم در راستای تحویل پسماند خشک از یک سو و بی توجهی به نقش نهادهای موثر در فرهنگ سازی از جمله آموزش و پرورش و صدا و سیما از سوی دیگر باعث شده در این حوزه به اهدافمان نرسیم.

 شرفی افزود: شهروندان باید نقش موثر خود در مدیریت پسماند و اثرگذاری شان در محافظت از محیط زیست را بدانند و با آشنایی با اصول تفکیک از مبدا و البته تسهیل و در دسترس بودن زیرساخت‌های دریافت پسماند خشک از درب منازل توسط شهرداری تهران بتوانند به وظایف و تکالیف اجتماعی و محیط زیستی­ شان عمل کنند. در بسیاری از مناطق شهر اگر خانواده‌ها در حال حاضر تفکیک پسماند را در منزل انجام دهند و زباله تر و خشک را جدا کنند برای تحویل پسماند خشک شان با مشکلاتی رو به رو هستند و این ایرادی است که ما باید در سازمان مدیریت پسماند با ایجاد زیرساخت های مناسب و طرح های تشویقی آن را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: شهرداری تهران باید با تعامل و هم افزایی با نهادهای متولی در حوزه آموزش و فرهنگ سازی به ویژه وزارت آموزش و پرورش، صدا و سیما و…. گام های موثری در این راستا بردارد. آموزش های محیط زیستی و به صورت ویژه آشنایی با تفکیک پسماند نباید به صورت موردی و گذرا و به شکل بازدیدهای علمی و آموزشی در برنامه های دانش آموزان دیده شود بلکه باید در قالب سرفصل‌های آموزشی در کتب درسی مورد توجه قرار گیرد.

 شرفی افزود: تفکیک پسماند، روش‌های کاهش تولید پسماند، خرید سبز و اصول بازیافت باید با همکاری بخش‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش تبدیل به سرفصل‌های کتب درسی دانش آموزان شود. این موضوعات باید از دوران دبستان به بچه‌ها آموزش داده شود و صد البته جزو دروس اصلی آنها قرار گیرد. برای اثرگذاری مناسب در تمامی لایه های جامعه باید به آموزش دانش آموزان توجه ویژه داشت و برای این مهم این دروس محیط زیستی باید معلم و آموزشگر ویژه داشته باشد و در پایان سال هم مثل سایر دروس امتحان و آزمون مخصوص به خود داشته و نیازمند یادگیری مناسب و نمره قبولی باشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گفت: نقش صدا و سیما هم در فرهنگ سازی بسیار پر رنگ و موثر است. ساختن برنامه‌های آموزشی مناسب، پخش کلیپ ها و تیزرهای فرهنگی با محوریت اهمیت نقش تفکیک پسماند در حفظ محیط زیست و اثر مهمی که مردم می توانند در این حوزه ایفا کنند، نقش موثری در نهادینه کردن فرهنگ مدیریت بهینه پسماند خواهد داشت.

وی ادامه داد: روزانه در تهران حدود ۵ هزار و پانصد تن پسماند تولید می‌شود که باید با ایجاد زیرساخت‌های مناسب، آموزش درست، اصولی و موثر، برپایی طرح های تشویقی و ترغیبی برای جلب مشارکت شهروندان، ایجاد تعامل و هم افزایی با دستگاه‌های ذی مدخل در حوزه آموزش و فرهنگ­سازی، تسهیل روش های دریافت پسماندهای خانگی از درب منازل شهروندان و به کارگیری همه توان و ظرفیت‌های مناطق ۲۲ گانه شرایطی را فراهم کنیم که بازیافت و تفکیک در مبداء به حداکثر و میزان حمل و دفن پسماند به آرادکوه را به حداقل برسانیم.

 بنا بر اعلام سایت شهر، رضا شرفی در پایان گفت: معتقدیم که قطعاً با رهنمودهای اعضای شورای شهر تهران به ویژه اعضای کمیسیون خدمات شهری و تاکیدات دکتر زاکانی شهردار تهران و حمایت مهندس نظری معاون محترم خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، با برنامه ریزی در حوزه نظافت و رفت و روب شهر، تحول در نحوه جمع آوری پسماندهای خانگی، تفکیک در مبدا، جلب مشارکت شهروندان، بهره برداری از مراکز مدیریت یکپارچه شهری در پهنه های مختلف شهر می‌توانیم با همه توان در راستای جلب رضایت شهروندان گام برداشته و با یاری خداوند تا افق ۱۴۰۴ طبق وعده شهردار تهران میزان دفن پسماند در مجتمع آرادکوه را به زیر ۵ درصد برسانیم.

انتهای پیام 

مرتبط نوشته ها

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *