لزوم اجرای کامل طرح «کهاب» در جایگاه‌های سوخت/ تشدید برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزا

در نشست “قانون هوای پاک” عملکرد هر یک از مجموعه ها بررسی و بر لزوم اجرای کامل طرح کهاب در جایگاه‌های سوخت، اختصاص بودجه برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شهرهای استان تهران در لایحه بودجه ۱۴۰۲، تولید ۵۰۰۰ اتوبوس درون شهری پایه‌گازسوز و تشدید برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزا تأکید شد.

به گزارش آرونو ، در نشست «قانون هوای پاک» به ریاست وحیدی وزیر کشور، سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت عمران، توسعه امور شهری و روستایی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت، وزارت صمت، وزارت نیرو، استانداری تهران شهرداری تهران، و سازمان شهرداری ها و دهیاری های سراسر کشور به ارائه گزارش عملکرد خود در اجرای قانون هوای پاک پرداختند.

در این نشست مقرر شد، استانداری تهران نسبت به برگزاری ماهانه جلسات کارگروه اجرای قانون هوای پاک، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط ویژه شهر تهران با حضور نمایندگان تام‌الاختیار دستگاه‌های اجرائی استان و با دبیری اداره کل محیط زیست استان اقدام و گزارش این نشست ها را به صورت مستمر برای وزارت کشور ارسال کند.

استانداری تهران همچنین مکلف شد با همکاری سازمان جنگلها و مراتع کشور، سازمان برنامه و بودجه استان، شهرداری تهران، اداره کل منابع طبیعی استان، شرکت آب منطقه‌ای و شرکت آب و فاضلاب استان نسبت به تدوین بسته ارتقاء فضای سبز مقاوم به خشکی و بوستان‌های اطراف شهرهای استان تهران اقدام کند.

d984d8b2d988d985 d8a7d8acd8b1d8a7db8c daa9d8a7d985d984 d8b7d8b1d8ad daa9d987d8a7d8a8 d8afd8b1 d8acd8a7db8cdaafd8a7d987 63a2c9e389068

همچنین با توجه به تکالیف مقرر برای رفع آلودگی هوای شهرهای استان تهران مقرر گردید، در لایحه پیشنهادی قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۱۰ (همت) برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شهرهای استان تهران پیش‌بینی و مصوب شود.

ارائه برنامه زمان بندی اجرای کامل طرح کهاب(کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین) در جایگاه‌ها، تانکرهای حمل و مخازن سوخت در سطح استان تهران از سوی وزارت نیرو، از دیگر موضوعات مورد بررسی در نشست قانون هوای پاک بود و در این خصوص تاکید شد که این وزارتخانه به همراه دستگاه‌های متناظر استانی، برنامه سوخت مصرفی نیروگاه‌های خود در سطح استان‌های تهران و البرز را به صورت ماهانه به وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کند.

همچنین در ادامه این نشست وزارت نفت و دستگاه‌های تابعه استانی آن مکلف شدند که برنامه چگونگی توزیع سوخت منابع ثابت و متحرک در استان‌های تهران و البرز را برای وزارت کشور و استانداری تهران در بازه‌های زمانی یک ماهه ارسال نمایند.

لزوم کاهش استفاده از خودروهای شخصی تا پایان شرایط اضطرار آلودگی هوا در شهر تهران، محور دیگر این نشست بود و در این خصوص تکلیف شد تا شهرداری تهران نسبت به تحفیف ۵۰ درصد قیمت بلیط ناوگان حمل و نقل عمومی درون‌شهری اتوبوس و قطارشهری، اقدام نماید.

بررسی تکالیف وزارت صمت دیگر دستور کار نشست قانون هوای پاک بود و در این خصوص با توجه به نقش مهم اتوبوس‌های گازسوز در کاهش میزان تولید آلاینده‌های هوا، وزارت صنعت، معدن و تجارت بایستی زمینه‌های لازم برای تولید و تحویل ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس درون شهری پایه‌گازسوز تا پایان سال ۱۴۰۲ از محل تولید داخل و یا واردات، برای شهرهای استان تهران فراهم آورد.

در پایان نشست مقرر گردید پلیس راهور شهر تهران نیز نسبت به تشدید برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزا عمل کرده و با همکاری شهرداری تهران و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مانند سنوات گذشته با تشکیل اکیپ‌های سیار کنترل معاینه فنی ناوگان سنگین اقدام نماید.

بنا براعلام  پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، با توجه به درگیری برخی از کلان شهرهای کشور با پدیده آلودگی هوا مقرر شد در جلسات بعدی مدیران ارشد این کلان شهرها هم در نشست برای ارائه گزارش حضور داشته باشند.

d984d8b2d988d985 d8a7d8acd8b1d8a7db8c daa9d8a7d985d984 d8b7d8b1d8ad daa9d987d8a7d8a8 d8afd8b1 d8acd8a7db8cdaafd8a7d987 63a2c9e48a57f

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *