قطب انیمیشن کشور روی هواست!

فهرست مطالب

آرونو /همدان در سال ۱۳۸۸ پروژه ملی شهرک سینمایی برای ایجاد قطب انیمیشن کشور در همدان مصوب شد در حالیکه اجرای این طرح بنا به دلایلی متوقف شد.

در ۲۶ خردادماه سال ۹۴ نیز مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در جمع خبرنگاران، از قطب شدن سینمای جوان همدان در حوزه سینمای انیمیشن خبر داد و گفت: انجمن سینمای جوانان استان همدان قطب سینمای انیمیشن می‌شود.

فرید فرخنده‌کیش اظهار کرد: علاوه بر مهیا کردن امکانات تولید، به دنبال تأسیس و راه‌اندازی قطب سینمای انیمیشن در انجمن سینمای جوانان همدان هستیم تا فارغ‌التحصیلان این حوزه با دریافت آموزش‌های لازم در دانشکده‌ها بتوانند روند تولید را در این مجموعه ادامه دهند.

در آبان‌ماه سال ۹۷ نیز نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با رسانه‌ها، گفت: ایجاد شهرک سینمایی همدان را به قطب انیمیشن کشور تبدیل می‌کند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی با بیان اینکه در سال ۱۳۸۸ پروژه ملی شهرک سینمایی برای ایجاد قطب انیمیشن کشور در همدان مصوب شد، تصریح کرد: اجرای این طرح بنا به دلایلی متوقف شده بود که طی پیگیری و مکاتبه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این پروژه ارزشمند ملی احیاء شده و باید عملیات اجرایی آن تسریع شود.

در مهرماه سال ۹۹ نیز حجت الاسلام احد آزادیخواه، نماینده مردم ملایر در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های استان، با بیان اینکه حوزه پویانمایی در همدان مغفول مانده است، اظهار کرد: استان همدان در حوزه پویانمایی یک قطب است. فعالانی در این حوزه وجود دارند که می‌توانند در انیمیشن، فیلم و سایر بخش‌ها کمک‌های خوبی به کل کشور کنند.

فروردین‌ماه سال‌جاری نیز حاجی بابایی، نماینده همدان مجدداً از افتتاح بزرگترین مرکز انیمیشن کشور در استان همدان خبر داد و گفت: به زودی بزرگترین مرکز انیمیشن کشور در استان همدان افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به اختلافات میان شهرداری و اداره ارشاد در رابطه با ساخت یک شهرک پردیس سینمایی، مطرح کرد: یک شهرک به نام پردیس سینمایی در همدان افتتاح خواهد شد که بزرگترین مرکز انیمیشن کشور در آن شکل خواهد گرفت و محدوده آن پشت میدان بار است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان همدان نیز درباره آخرین وضعیت شهرک سینمایی همدان به خبرنگار آرونو ، گفت: محل فعلی که در محدوده میدان بار بود مناسب فعالیت فرهنگی نیست و پیگیر هستیم تا شهرداری مکان جدیدی را معرفی کند.محدوده میدان بار مناسب فعالیت فرهنگی نیست و پیگیر هستیم تا شهرداری مکان جدیدی را معرفی کند.

مسعود ویژه اظهار کرد: با شهردار همدان جلسه ای داشتیم و بنا شد مکان ها و یا املاکی که ماهیت فرهنگی دارند به ما معرفی کنند تا شهرک سینمایی عملیاتی شود.

با گذشت ۱۳ سال از تصویب پروژه شهرک سینمایی همدان که قرار بوده این استان را به قطب انیمیشن کشور تبدیل کند، به نظر می‌رسد این پروژه مانند بسیاری از طرح‌های دیگر مسکوت مانده و خبری از آن نیست. بنابراین بر آن شدیم وضعیت انیمیشن را در همدان مورد بررسی قرار دهیم و بدانیم اینک جایگاه استان در این زمینه کجاست؟

استفاده از انیمیشن برای معضل آب

یک انیماتور با بیان اینکه مدتی استان همدان یکی از قطب‌های انیمیشن ایران بود، خاطرنشان کرد: تیم‌های مختلفی در واحد انیمیشن فعالیت داشتند که در حال حاضر همگی پراکنده شده و به شهرهای دیگر رفتند و پروژه‌های انیمیشن زیادی در استان وجود ندارد و اگر هم کاری باشد توسط تیم‌ صداوسیما انجام می‌شود.

اکبر ترابپور در نشست «بررسی وضعیت پویانمایی در همدان» که در دفتر خبرگزاری آرونو برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر تنها ارگانی که از انیمیشن‌سازی حمایت می‌کند، انجمن سینمای جوان است.

وی با بیان اینکه کار فرهنگی برای موضوع معضل آب همدان انجام نمی‌شود، گفت: در انیمیشن و کاریکاتور فضای زیادی برای کار کردن روی موضوعات مهم شهر از جمله آب وجود دارد که یکی از ضرورت‌های زندگی است اما هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده و از پتانسیل‌های انیمیشن و کاریکاتور استفاده نمی‌شود.

ترابپور با اشاره به اینکه از سال ۷۹ کار حرفه‌ای خود را آغاز کرده‌ام، یادآور شد: در چند سال اخیر به صورت مستقل کار کردم و با مجموعه‌های فرهنگی از جمله سینمای جوان، حوزه هنری، ارشاد و صداوسیما ارتباط دارم. اوایل کارهای سفارشی با صداوسیما را به صورت تیمی انجام می‌دادم اما در حال حاضر به صورت مستقل و با هزینه شخصی فعالیت دارم.

انیمیشن فضای زیادی برای کار بر روی موضوعات مهم دارد

وی با بیان اینکه کاریکاتور می‌تواند یک انیمیشن ثابت باشد به طوریکه تمام ویژگی‌های انیمیشن را داراست، اظهار کرد: کاریکاتور بیشتر در مطبوعات جایگاه دارد و در نشریه‌های کشوری و استانی چاپ می‌شود.

این کاریکاتوریست با اشاره به اینکه همدان سه کاریکاتوریست فعال دارد، بیان کرد: سازمان زیبا و منظر شهرداری تهران در زمان شهرداری “قالیباف”، ورک‌شاپ‌های مختلفی با موضوعات شهروندی و فرهنگی مجموعه‌ای از کاریکاتوریست‌های کشور را دور هم جمع می‌کردند و کارهای کاریکاتوریست‌ها در سازه‌های بیلبورد و اقلام فرهنگی کشور پخش می‌شد و با مردم به صورت مستقیم در ارتباط بود که با پدیده کرونا متأسفانه ورک‌شاپی با این زمینه انجام نشد.

قطب انیمیشن کشور روی هواست!

ترابپور با بیان اینکه در شهرداری همدان اقداماتی از این قبیل انجام نمی‌شود، تصریح کرد: در برخی از شرکت‌های خدمات‌رسان به دنبال اجرای جشنواره‌های متعددی هستند اما به نظر ما بهترین کار این است که این کار در سطح بزرگتری روی بیلبوردها و اقلام فرهنگی انجام شود تا نتیجه بهتری بدهد.

وی با تأکید بر اینکه هزینه ساخت انیمیشن برای ادارات و ارگان‌های دولتی هزینه زیادی ندارد، گفت: انیمیشن فضای زیادی برای کار بر روی موضوعات مهم دارد و هزینه آن برای ادارات در مقایسه با بازخوردی که خواهد داشت، رقمی نیست.

سنگ‌اندازی ارشاد برای برگزاری دوره‌های آموزشی

این انیماتور با بیان اینکه ما از ارشاد هیچ حمایتی نمی‌خواهیم فقط اجازه دهد کارمان را انجام بدهیم، اظهار کردمتأسفانه اداره کل ارشاد درزمینه برگزاری دوره‌های آموزشی در انجمن کاریکاتور سنگ اندازی می‌کند.: متأسفانه اداره کل ارشاد در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی در انجمن کاریکاتور سنگ اندازی می‌کند.

ترابپور با اشاره به اینکه اخذ مجوز برگزاری دوره‌های آموزشی کاریکاتور با سختگیری‌های زیادی همراه است، تصریح کرد: اخذ مجوز پروسه‌های طولانی و دشواری دارد که ترجیح می‌دهیم به برگزاری چند کلاس خصوصی در منزل بسنده کنیم.

وی با بیان اینکه مدتی استان همدان یکی از قطب‌های انیمیشن ایران بود، خاطرنشان کرد: تیم‌های مختلفی در واحد انیمیشن فعالیت داشتند که در حال حاضر همگی پراکنده شده و به شهرهای دیگر رفتند و پروژه‌های انیمیشن زیادی در استان وجود ندارد و اگر هم کاری باشد توسط تیم‌ صداوسیما انجام می‌شود.

این کاریکاتوریست با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها ارگانی که از انیمیشن سازی حمایت می‌کند، انجمن سینمای جوان است، افزود: انجمن سینمای جوان بودجه‌ای برای تأیید فیلمنامه درنظر گرفته که البته محدود است.

دانشکده انیمیشن‌سازی در همدان ایجاد نشده است

ترابپور درباره دانشکده انیمیشن سازی در همدان، ادامه داد: مدتی در دانشگاه علمی کاربردی دوره انیمیشن سازی در مقطع کاردانی تدریس می‌شد اما بعد از آن دیگر این رشته ارائه نشد.

وی با بیان اینکه دانشکده انیمیشن سازی در همدان ایجاد نشده است، افزود: تا قبل از کرونا دانشگاه علمی کاربردی رشته کارگردانی چند واحد انیمیشن آورده شده بود تا زمینه ای شود رشته انیمیشن و پویانمایی هم تدریس شود اما با شروع کرونا و تغییر در شیوه تدریس مورد استقبال قرار نگرفت و به طور کلی حذف شد.

وی با تأکید بر اینکه قطب بودن همدان در زمینه انیمیشن شاید به میزان تولیدات بوده است، گفت: در مقطعی در همدان ۲۰۰۰ دقیقه انیمیشن تولید می‌شد شاید اینکه گفته شده همدان قطب انیمیشن بوده بر همین اساس بوده است البته از نظر کیفیت انیمیشن‌های تولیدی همدان پتانسیل قطب شدن را دارند.

ترابپور با بیان اینکه جایگاه و ماهیت فیلم کوتاه حضور در جشنواره‌هاست، تصریح کرد: بعضی از فیلم‌های کوتاهی که ساخته می‌شود، قابلیت پخش در صداوسیما را ندارد چراکه سیاست‌های خاص و محدودیت‌های خاصی دارد اما انیمیشن‌های ساخته شده در کار کودک را می‌توان از صداوسیما پخش کرد در حالیکه انیمیشن‌هایی که پخش می‌شود، مربوط به ۱۰ سال گذشته بوده است.

کار فرهنگی در همدان مُرده است

این انیماتور با تأکید بر اینکه کار فرهنگی در همدان مُرده است، اظهار کرد: هزینه تولید فیلم بالا رفته این در حالیست که برخی از ادارات تصور می‌کنند با دو میلیون تومان می‌شود کار فرهنگی کرد در حالیکه بازخورد و نتیجه فرهنگسازی خیلی بیشتر از هزینه فعلی آن خواهد بود.هزینه تولید فیلم بالا رفته این درحالیست که برخی از ادارات تصور می‌کنند با دو میلیون تومان می‌شود کار فرهنگی کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته کارهای فرهنگی خوبی برگزار می‌شد، یادآور شد: فرهنگسازی در زمینه کودک به‌صورت کارهای هنری برای کودکان از جمله برگزاری جشنواره‌ها در سال های گذشته خوب بود اما در حال حاضر سیر نزولی دارد که امیدواریم بهتر شود.

میزان تولید انیمیشن در همدان کاهش یافته است

به گزارش آرونو ، رئیس انجمن سینمای جوان استان همدان نیز با بیان اینکه همدان جزء معدود استان هایی است که در زمینه انیمیشن مطرح است، گفت: با وجود اینکه پتانسیل‌های بسیار خوبی در زمینه انیمیشن‌سازی در استان همدان وجود دارد شرایط تولید انیمیشن در آن فعلاً شرایط مناسبی نیست.

حبیب حیدری با اشاره به شرایط تولید انیمیشن در همدان، اظهار کرد: متأسفانه همدان در دو سال گذشته در روند تولید نتوانسته به خوبی اعتبار جذب کند و به بچه‌هایی که تولید انیمیشن دارند را کار بسپارد و طبیعتاً میزان تولید انیمیشن مثل سایر تولیدات فیلم‌ها پایین آمده است.

وی با تأکید بر اینکه تا سال های قبل‌تر همدان دوران طلایی داشت، مطرح کرد: در حال حاضر اکثر کسانی که انیمیشن کار می‌کنند یا بیکار هستند و یا اینکه به طور محدودی با شهرها و استان ها و حتی کشورهای دیگر کار می‌کنند.

حیدری با بیان اینکه وضعیت اعتبارات و پول در استان به قدری بد بوده است که نتوانسته‌اند کار تولیدی انجام دهند، یادآور شد: مهمترین جایی که کار انیمیشن انجام می‌داده صداوسیماست که قبلاً به صورت پروژه‌ای به انیماتورها کار سفارش می‌داد که هم برای این افراد اشتغالزایی بود و برنامه‌سازی برای صداوسیما را در پی داشت اما در حال حاضر این موضوع کم شده که شاید به علت کمبود اعتبارات باشد.مهمترین جایی که کار انیمیشن انجام می‌داده صداوسیماست که قبلاً به صورت پروژه‌ای به انیماتورها کار سفارش می‌داد که هم برای این افراد اشتغالزایی بود و برنامه‌سازی برای صداوسیما در پی داشت اما درحال حاضر این موضوع کم شده است.

برای ساخت انیمیشن باید شرکت‌های خصوصی داشته باشیم

رئیس انجمن سینمای جوان استان همدان با تأکید بر اینکه ما عملاً برای ساخت انیمیشن باید شرکت‌های خصوصی داشته باشیم، تصریح کرد: یک شرکت خصوصی در همدان وجود دارد که معمولاً کار صداوسیما را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه امسال در تولید فیلم کوتاه تقریباً ۵۲۰ میلیون تومان اعتبار تولید گرفتیم، گفت: کسانی که در حوزه فیلم کوتاه فیلمنامه دارند می‌توانند به انجمن مراجعه کنند و بعد از تصویب فیلمنامه در سه قالب فیلم اول، فیلم حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای قرارداد بسته می‌شود و کمک هزینه ساخت برای فیلم اول تا ۱۵ میلیون تومان، فیلم نیمه حرفه‌ای ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان و فیلم حرفه‌ای تا سقف ۷۰ میلیون تومان تعلق می‌گیرد.

حیدری با تأکید بر حمایت از تولیدات فیلمسازان، خاطرنشان کرد: اگر فیلمسازی در شهرها و روستاهای استان توانایی تولید فیلم داشته باشد، حمایت خواهیم کرد. در استان همدان شش فیلم اول تأیید شده و تاکنون ۱۴ فیلمنامه از شهرهای همدان، ملایر، نهاوند و تویسرکان به انجمن رسیده که سه فیلم حرفه‌ای و ۱۱ فیلم کوتاه نیمه حرفه‌ای است.

آموزش ۳۰ هنرجوی انیمیشن سازی در انجمن سینمای جوان

وی با بیان اینکه در همدان به طور رسمی آموزش انیمیشن به غیر از دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر، هیچ جای دیگری به صورت کلاسه شده و مشخص نداریم، تصریح کرد: در سال ۹۳ و ۹۴ در انجمن سینمای جوان ۳۰ هنرجوی رشته انیمیشن آموزش داده شده و در حال حاضر حدود شش یا هفت نفر همچنان در حوزه انیمیشن فعالیت می‌کنند.

رئیس انجمن سینمای جوان استان همدان با اشاره به اینکه امسال هم قصد برگزاری آموزش انیمیشن را داشتیم اما شرایط به لحاظ تجهیزات و فضا و امکان تبلیغات گسترده مساعد نشد، یادآور شد: البته یکی دیگر از دلایل برگزار نشدن دوره های آموزشی این بوده که تعداد زیادی از مدرسان خوبی که در زمینه انیمیشن‌سازی در همدان داشتیم، از همدان رفتند.

وی از برگزاری دوره انیمیشن سازی در فصل زمستان یا اوایل تابستان خبر داد و درباره مهاجرت فعالان انیمیشن سازی همدان اظهار کرد: همدان به لحاظ نزدیکی با شهرهای بزرگ از جمله تهران بسیاری از هنرمندانش برای مطرح شدن و وجود امکانات بیشتر در تهران، ترجیح می‌دهند به این شهر مهاجرت کنند و در آنجا کار خود را به صورت حرفه‌ای ادامه دهند.

در شهرستان‌ها حمایت از فیلمسازان فیلم کوتاه اتفاق نمی‌افتد

حیدری با تأکید بر اینکه فیلمسازی جزء گرانترین رشته‌های هنری است، یادآور شد: برای تولید یک فیلم به طور میانگین حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان نیاز است تا یک فیلم کوتاه حرفه‌ای ساخته شود.

وی با اشاره به اینکه سینما رشته گرانی است، تصریح کرد: در شهرستان ها حمایت از فیلمسازان فیلم کوتاه در زمینه انیمیشن و سایر فیلم‌ها اتفاق نمی‌افتد و در هیچ شهری به طور مستقل تولید فیلم کوتاه نداریم و تمام تولیدات فیلم کوتاه در تمام شهرستان ها توسط انجمن سینمای جوان انجام می‌شود.در شهرستان‌ها حمایت از فیلمسازان فیلم کوتاه در زمینه انیمیشن و سایر فیلم‌ها اتفاق نمی‌افتد و در هیچ شهری به طور مستقل تولید فیلم کوتاه نداریم.

حیدری با بیان اینکه خیلی کم هستند شهرهایی که اعتبار استانی در اختیار فیلمسازان بگذارند، مطرح کرد: در شرایط فعلی اداره فرهنگ و ارشاد اقداماتی کرده است و امسال در حوزه فیلم کوتاه کمک کرد که اردوی فیلم کوتاه برگزار و سه فیلم خوب اردویی ساخته شد.

رئیس انجمن سینمای جوان استان همدان با بیان اینکه همدان در زمینه انیمیشن تولید جدی و قابل رقابتی ندارد، ادامه داد: صداوسیما تولید انیمیشن دارد اما آنچه مد نظر ماست از نظر کیفیت و ایده‌آل اتفاق نمی‌افتد.

همدان قطب انیمیشن‌سازی نیست

وی با اشاره به اینکه سال های ۹۳ تا ۹۵ شرایط بهتری برای تولید فیلم در همدان بوده است، اظهار کرد: همدان در این سال ها سعی داشت به سمت قطب انیمیشن شدن پیش برود. اگر بگوییم همدان قطب انیمیشن بوده یعنی تمام امکانات انیمیشن سازی در این شهر متمرکز بوده در حالیکه چنین نیست.

این مقام مسئول ادامه داد: در شهرهایی چون اصفهان، مشهد، بروجرد و تهران در زمینه انیمیشن خوب کار شده و همدان زمانی در کنار این شهرها خوب کار می‌کرد اما الان اُفت کرده است.

تلاش شد در همدان مدرسه انیمیشن تأسیس شود

وی با بیان اینکه تلاش شد در همدان مدرسه انیمیشن تأسیس شود، اظهار کرد: تلاش شد مدرسه انیمیشن تأسیس و به تولیدات انیمیشن به صورت جدی پرداخته شود اما متأسفانه اعتبارات مورد نیاز جذب نشد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت کلان استان باید اعتباری برای این موضوع درنظر بگیرد، گفت: دستگاه‌های متولی مثل ارشاد، صداوسیما، انجمن سینمای جوان و حوزه هنری باید در این زمینه اعتبار بگیرند اما تاکنون تنها جایی که به صورت تخصصی در حوزه تولید فیلم کوتاه و انیمیشن وارد شده، انجمن سینمای جوان بوده است.

قطب انیمیشن کشور روی هواست!

حیدری با تأکید بر اینکه جایگاه فیلم کوتاه انیمیشن در جشنواره‌ها و شبکه‌های مختلف پخش و تولید فیلم است، خاطرنشان کرد: در تمام دنیا صداوسیما هم مثل سایر شبکه‌های تلویزیونی است که ممکن است خیلی از انیمیشن‌ها را خریداری و پخش کند اما هدف اصلی تولید فیلم کوتاه انیمیشن جشنواره‌ها و شبکه‌های مختلف پخش است.

وی با بیان اینکه می‌توانیم به فیلمسازان ژانر پیشنهاد دهیم، ادامه داد: کارهای اخلاق گرایی و صُلح مورد حمایت ما هستند اما نمی‌توانیم به فیلمسازان حتماً موضوع خاصی را پیشنها دهیم چراکه به سفارش ما فیلم ساخته نمی‌شود.

رئیس انجمن سینمای جوان استان همدان اعلام کرد: در سال ۹۹ با اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرارداد تولید چهار موشن گرافی با موضوع “قاچاق کالا و ارز و دارو چه تأثیری بر اقتصاد و سلامت جامعه دارد” بسته شد.

جای خالی فعالیت فرهنگی سینمایی برای بلندمدت در همدان

همدان پتانسیل تبدیل شدن به شهر و استان فعال در حوزه پویانمایی را دارد. اگر مسئولان به طور کلان حمایت کنند می‌شود روی چند موضوع از جمله مدرسه انیمیشن سرمایه‌گذاری کرد.وی با تأکید بر اینکه همدان پتانسیل تبدیل شدن به شهر و استان فعال در حوزه پویانمایی را دارد، گفت: اگر مسئولان به طور کلان حمایت کنند می‌شود روی چند موضوع از جمله مدرسه انیمیشن سرمایه‌گذاری کرد.

حیدری با بیان اینکه همدان دسترسی خوبی به پایتخت دارد و می‌توان از اساتید خوب در این زمینه استفاده کرد، یادآور شد: همدان اساتید خوبی دارد که می‌توان از این اساتید هم برای آموزش استفاده کرد، ضمن اینکه آب و هوای همدان و وجود دانشگاه‌های معتبر از دیگر پتانسیل‌هایش برای تبدیل شدن به استان فعال در حوزه پویانمایی است.

وی با تأکید بر اینکه همدان جای خالی یک فعالیت فرهنگی سینمایی را به‌طور مستمر در طول سال و برای بلندمدت دارد، از برگزاری دوره فیلمسازی در همدان خبر داد و بیان کرد: امسال در حوزه آموزش سینما آزمون فیلمسازی را برگزار می‌کنیم و دوره‌های فیلمسازی، عکاسی و تصویربرداری و فیلمنامه نویسی آموزش داده می‌شود که برای علاقمندان به انیمیشن سازی شرکت در این دوره بسیار مفید خواهد بود.

رئیس انجمن سینمای جوان استان همدان با اشاره به حمایت مالی از فیلمسازان، تصریح کرد: در حوزه تولید فیلم کوتاه کسانی هستند که علاقمندند اما بودجه و امکانات ندارند که انجمن سینمای جوان آمادگی دارد از این افراد حمایت کند.

وی در پایان با بیان اینکه بسیاری از هنرمندان و فیلمسازان مطرح کشور کار خود را از سینمای جوان شروع کردند، گفت: خیلی ها فکر می‌کنند سینما یعنی بازیگری در حالیکه مشاغل حوزه سینما بسیار گسترده است. عناوین مهم و مختلفی در سینما داریم که خیلی از نوجوانان و جوانان اطلاعی در این زمینه ندارند و تصور می‌کنند چون در همدان بازیگری نداریم نمی‌توان وارد سینما شد بنابراین بهترین راه این است که از طریق انجمن سینمای جوان با مشاغل مرتبط با سینما آشنا شوند.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *