خاطراتی از رسول ملاقلی‌پور در یک مراسم نام‌گذاری

فهرست مطالب

سالن نمایش تازه تاسیس سازمان سینمایی سوره طی مراسمی با حضور خانواده زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور و برخی سینماگران با پاسداشت این هنرمند فقید، به نام وی نام‌گذاری شد و در این مراسم منوچهر محمدی و سید ضیاء هاشمی خاطراتی از سازنده «سفر به چزابه» تعریف کردند.

به گزارش آرونو ، به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی سوره، مراسم افتتاحیه سالن سینمایی زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور که به پاس یک عمر مجاهدت در عرصه فرهنگ و هنر به نام وی مزین شده است، روز گذشته شنبه ۲۳ مهرماه در سازمان سینمایی سوره برگزار شد. 

در این مراسم همسر و فرزندان زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور، محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری، حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی سوره و سینماگرانی از جمله سیدضیا هاشمی، حبیب والی‌نژاد، منوچهر محمدی، محمدحسین فرحبخش، بهروز افخمی، امیررضا مافی، محمد ساسان، سجاد نوروزی، سیدعلی طباطبایی‌نژاد و… حضور داشتند. 

پس از رونمایی از تندیس سالن و افتتاح آن، هادی فیروزمندی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی سوره ضمن خیر مقدم به خانواده زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور و مهمانان حاضر در این مراسم گفت: در ساختمان جدید سازمان سینمایی سوره که در سال جاری آن را راه‌اندازی کردیم، تصمیم گرفتیم سالن نمایش سینمایی آن را به رسم دیگر سالن‌های حوزه هنری به نام یکی از پیشکسوتان و بزرگان سینمای انقلاب که میراث اصلی حوزه هنری هستند، نام‌گذاری کنیم و چه کسی بهتر از رسول ملاقلی‌پور، هنرمندی از نسل اول فیلمسازان حوزه هنری.

وی افزود: ما این افتخار را داریم که بخشی از تاریخ سینمای حوزه هنری با سینمای استاد ملاقلی‌پور گره خورده است. امیدواریم بتوانیم از فرصت احیا و تبدیل سینماهای تک‌سالنه به پردیس‌های چندسالنه حوزه هنری که در شهرهای مختلف رخ می‌دهد، برای زنده کردن یاد و منش سینمایی این بزرگان استفاده کنیم و به نام پیشکسوتان حوزه هنری نام‌گذاری و هویت خود را بازآفرینی کنیم.

حمیدرضا جعفریان رییس سازمان سینمایی سوره نیز در سخنانی کوتاه بیان کرد: امیدوارم سالنی که به نام زنده‌یاد استاد رسول ملاقلی‌پور مزین شده است، بیش از پیش باعث ماندگاری نام و یاد ایشان شود. نسل ما رسول ملاقلی‌پور را بیشتر از آثارش می‌شناسد و توفیق هم‌نشینی با ایشان را نداشته، اما تک‌تک آثار او برایمان خاطره ساخته است که می‌تواند چراغ راهی باشد.

در ادامه کلیپی با موضوع مرور کارنامه زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور پخش شد و پس از آن دختر این سینماگر فقید اظهار کرد: با وجود آنکه نزدیک ۱۶ سال از فوت پدرم می‌گذرد، اما یاد ایشان که ستون زندگیمان بود، همیشه با ماست و حضور وی را در هر لحظه کنار خود حس می‌کنیم. از عوامل برگزارکننده این مراسم تشکر می‌کنم و امیدوارم برای تمام کسانی که حق بزرگی بر گردن هنر و سینمای دفاع مقدس داشتند و دارند، این اتفاق رخ بدهد. 

d8aed8a7d8b7d8b1d8a7d8aadb8c d8a7d8b2 d8b1d8b3d988d984 d985d984d8a7d982d984db8cd9bed988d8b1 d8afd8b1 db8cdaa9 d985d8b1d8a7d8b3 634c1ef1ab6b4

در ادامه همسر زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور نیز در سخنانی کوتاه تصریح کرد: همسر من شاید تحصیلات آکادمیک نداشت، اما خلاقیتی داشت که باعث شد آثار ماندگاری تولید و بسیاری را در مسیر فیلمسازی هدایت کند.

منوچهر محمدی، تهیه‌کننده سینما که با در فیلم سینمایی «میم مثل مادر» با ملاقلی‌پور همکار بوده است، دیگر سخنران این مراسم بود. او مطرح کرد: بابت حسن سلیقه دوستانی که سالن سازمان سینمایی سوره را به نام زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور مزین کردند، تشکر می‌کنم. یکی از ویژگی‌های رسول یکی بودن قلب و زبانش بود. 

وی ادامه داد: قصد دارم یک خاطره از ایشان تعریف کنم که شاید درس عبرتی برای مدیران فرهنگی باشد. رسول ملاقلی‌پور جزو نسل اول سینماگران حوزه هنری‌ و کارش را با عکاسی شروع کرده بود، اما به فیلمسازی بسیار علاقه داشت. البته آن زمان کسی در حوزه هنری به او اعتماد نمی‌کرد و امکاناتی از جمله دوربین در اختیارش نمی‌گذاشتند. او خود تعریف می‌کرد که یک شب شیشه انبار تجهیزات حوزه را می‌شکند، دوربین را برمی‌دارد و به جبهه می‌رود. 

این تهیه‌کننده سینما تاکید کرد: پس از این اتفاق بود که افراد باورشان شد که او فیلمساز است. ناگفته نماند که ما در کل، چند فیلمساز مانند رسول ملاقلی‌پور داریم‌ که به صورت غریزی با کار آشنا هستند و سینما و تصویر و تاثیر آن روی مخاطب را می‌شناسند. 

محمدی با بیان اینکه رسول ملاقلی‌پور اساسا فرد بی‌قرار اما شیرینی بود و در اوچ پختگی از میان ما رفت، تصریح کرد: ما برای ساخت فیلم «عصر روز دهم» باید به شهر کربلا سفر می‌کردیم‌. در مسیر از کنار قبرستان وادی‌السلام که معماری عجیب و غریبی دارد، گذشتیم. همان شب زمانی که قصد کردیم برای زیارت به حرم برویم، متوجه شدیم رسول ملاقلی‌پور با دوربین برای فیلمبرداری به قبرستان رفته بود و ایشان را دستگیر کرده بودند!

سیدضیا هاشمی، تهیه‌کننده سینما آخرین سخنران این مراسم بود که عنوان کرد: من، بهروز افخمی و رسول ملاقلی‌پور خاطرات زیاد و عجیبی با یکدیگر داریم. یک خاطره‌ای که از ایشان به یاد دارم این است که آن زمان یک سریال از شبکه یک تلویزیون پخش می‌شد که مهدی هاشمی در آن بازی می‌کرد. رسول ملاقلی‌پور که با آن مخالف بود، پس از تماشای سریال با مدیر وقت شبکه یک تماس گرفت و گفت از دفتر آیت‌الله گیلانی تماس می‌گیرد و با ایشان به گونه‌ای صحبت کرد که سریال را تعطیل کند. به یاد دارم در پایان مکالمه‌شان گفت من اگر شما را ببینم با آرپی‌جی می‌زنم توی مخ‌تون! ما از این دست خاطرات زیاد داریم و ایشان به گونه‌ای دلنشین خاطرات را تعریف می‌کرد که همه مجاب و همراه می‌شدند. 

در پایان مراسم با حضور محمدمهدی دادمان، حمیدرضا جعفریان و سینماگرانی از جمله سیدضیا هاشمی، حبیب والی‌نژاد، منوچهر محمدی، محمدحسین فرحبخش و بهروز افخمی از خانواده هنرمند فقید رسول ملاقلی‌پور تجلیل به عمل آمد.

d8aed8a7d8b7d8b1d8a7d8aadb8c d8a7d8b2 d8b1d8b3d988d984 d985d984d8a7d982d984db8cd9bed988d8b1 d8afd8b1 db8cdaa9 d985d8b1d8a7d8b3 634c1ef26757e

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *