ثبت کمتر از ۱۰ فقره آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه محیط زیست تهران طی امسال

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به آتش سوزی‌های اندک مناطق چهارگانه در سال جاری در استان تهران گفت: طی دو ماه اخیر شهریور و مهرماه آتش سوزی که باعث آسیب به مناطق چهارگانه شود، رخ نداده است.

فرهاد زندی در گفت و گو با آرونو ، درباره تعداد آتش سوزی‌های شهریور و مهرماه سال جاری در مناطق چهارگانه استان تهران اظهارکرد: در این دو ماه آتش سوزی در مناطق چهارگانه دارای اهمیت و در وسعت بالا که این مناطق را تهدید کند، رخ نداده است. تنها یک مورد بسیار کوچک در آخرین جمعه شهریورماه ( ۲۵ شهریور) به اندازه ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر مربع صورت گرفت که به‌موقع اطفای حریق صورت گرفت.

وی به گونه‌های آسیب دیده در این آتش سوزی اشاره کرد و گفت: گونه‌ها از خانواده گندمیان بودند(تیره‌ای از گیاهان گلدار است. گیاهان این خانواده به نام علف شناخته می‌شوند.) به‌طور کلی در این مقطع یک ساله اخیر بیشتر گونه‌های آسیب دیده از این خانواده بوده‌اند.

زندی عامل این آتش‌سوزی را انسانی دانست و درباره علت سایر آتش سوزی‌های عرصه‌های طبیعی استان تهران گفت: تمامی آتش سوزی‌های استان تهران عامل انسانی دارند. آتش سوزی که به خودی خود و به صورت طبیعی رخ دهد، وجود ندارد. عمدتا عمدی هستند اما بعضی از آن‌ها سهوی رخ داده است. به عنوان نمونه با روشن کردن آتش برای پختن غذا یا چای باعث آتش گرفتن آن مکان می‌شوند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران درباره تعداد آتش‌سوزی‌های طی سال جاری اظهارکرد: از ابتدا سال جاری تا تیرماه شش تا هفت مورد آتش سوزی گزارش شده است. در مردادماه موردی نداشتیم و در شهریورماه نیز یک مورد گزارش شد.

وی با بیان اینکه با توجه به خشکسالی و کمبود علوفه، وسعت آتش‌ سوزی‌های سال جاری کم و کوچک بوده است،اظهارکرد: باتوجه به چنین شرایطی در سال جاری اقدامات پیشگیرانه بسیاری را انجام دادیم. تمام مسیرها مانند راه‌های فرعی که امکان حضور گردشگران در آن برای اتراق وجود داشت، بسته شد. جلساتی با دهیاری‌ها، شوراها و همیاران برگزار و قوانین به آن‌ها ابلاغ شد. تسهیلاتی به تیم واکنش سریع نیز ارائه شد. نیروها هم آموزش دیده بودند و به همین دلایل آتش سوزی‌ها نسبت به گذشته کمتر رخ داد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران تاکید کرد: خشکسالی موجب کاهش پوشش گیاهی و علوفه حیات وحش شده علاوه بر آن اثر منفی بر کیفیت علوفه‌ها شده است، در این شرایط اگر آتش‌سوزی رخ دهد ، سریع مهار می‌شود درنتیجه این میزان پوشش گیاهی اندک، کمتر از بین می‌رود.

زندی در پایان درباره احتمال وقوع آتش‌سوزی در ماه‌های آتی گفت: چون آتش‌سوزی‌ها عامل انسانی دارند نمی توان گفت به صفر می‌رسند. در فصل زمستان به علت بارندگی و در فصل بهار به علت سرسبزی احتمال کاهش آتش سوزی‌ها وجود دارد چراکه هنگام رطوبت بالا حضور مردم در طبیعت کم می‌شود همچنین از پیشروی آتش جلوگیری می‌کند. بدین جهت احتمال حریق به کمتر از ۴۰ درصد می‌رسد. با این وجود تا اواخر بهمن ماه احتمال وقوع آتش سوزی در هر مکان خشکی وجود دارد.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *