تلاش برای حل مشکل حاد فاضلاب منطقه ۲۲

معاون مدیرکل و سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران، ضمن اشاره به حاد شدن مشکل فاضلاب منطقه ۲۲ شهر تهران از پیگیری مراجع ذی‌ربط برای حل هر چه سریع‌تر این مشکل خبر داد.

علی روشنی در گفت و گو با آرونو ، درباره ساماندهی پکیج فاضلاب منطقه ۲۲ شهر تهران توضیح داد: براساس آخرین اطلاعات علاوه بر انجام برخی اقدامات زیرساختی، این پکیج را به مناقصه گذاشته بودند تا اقدامات لازم برای آن را انجام دهند.

وی باتوجه به احداث تصفیه‌خانه خرگوش‌دره افزود: اخیرا مجوزی را برای احداث این تصفیه‌خانه صادر کردیم تا قسمتی از مشکل فاضلاب منطقه ۲۲ با احداث این تصفیه‌خانه حل شود.

روشنی تاکید کرد: در حال‌ حاضر کارگروهی تشکیل شده و دو مجوز برای مطالباتی که از محیط زیست داشتند، صادر شده است. ابتدا مجوز پکیج فاضلاب منطقه ۲۲ را صادر کردیم سپس در ۲۵ روز گذشته مجوز احداث تصفیه‌خانه خرگوش‌دره نیز صادر شده است.

به گفته سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران، در حال حاضر در قالب کارگروه‌هایی سازمان نظام مهندسی هر هفته جلساتی را تشکیل می‌دهد و دستگاه‌های قضایی، نمایندگان مجلس و تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط نیز عزم خود را جزم کرده‌اند تا مشکل فاضلاب منطقه ۲۲ که به مرحله حادی رسیده است را حل کنند.

روشنی افزود: شرکت آب و فاضلاب شهر تهران، شهرداری، محیط زیست و بهداشت در تلاش هستند تا شبکه فاضلابی که در سطح زمین وجود دارد را جمع کنند.

وی به آسیب‌های وارد شده بر اثر فاضلاب منطقه ۲۲ به مردم منطقه اشاره کرد و گفت: وقتی فاضلابی روی سطح زمین باشد، قطع به یقین آلودگی‌های میکروبی وجود دارد که تهدیدی علیه بهداشت و محیط زیست منطقه محسوب می‌شوند.

روشنی با اشاره به دلیل ایجاد این مشکل در ۲۲ منطقه اظهارکرد: از ابتدا برای بستر فاضلاب برج‌ها اصلا برنامه ریزی درستی انجام نشده بود و دلیل اصلی این مشکل وضعیت چاه‌های جذبی بود. چاه‌های جذبی باتوجه به جمعیت مردم و تعداد برج‌های موجود در منطقه پاسخگوی نیاز آن‌ها نیستند. این چاه‌ها مهندسی‌شده نبودند و مناسب محیط زیست نیز ارزیابی نشده بودند. در نهایت این موارد منجر به مشکل حضور فاضلاب منطقه بر سطح زمین شد.

وی خاطرنشان کرد: البته در حال حاضر اینکه شهرداری یا سازمان نظام مهندسی مقصر بوده است، دارای اهمیت زیادی نیست بلکه باید هر چه سریع‌تر مشکل پیش‌آمده که مانند یک “بمب میکروبی” عمل می‌کند را برطرف کرد.

روشنی لازمه به‌ وجود نیامدن این مشکل را رعایت مقررات ملی و کنترل ساختمان‌ها دانست و گفت: قبل از احداث هر برج و ساختمانی باید ابتدا وضعیت بهداشت آن توسط شهرداری و سازمان نظام مهندسی بررسی و رعایت شود. اگر این مشکل برای فاضلاب منطقه ۲۲ به وجود آمده به این علت است که در گذشته از جانب برخی دستگاه‌ها کوتاهی شده بود که در حاضر متولیان بهداشت و محیط زیست را نگران کرده است.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران، به بازدید اخیر خود از فاضلاب برج‌ها همراه با سمیه رفیعی – رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس – اشاره کرد و گفت: تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط در حال پیگیری جدی هستند و کار بسیار خوب پیش می‌رود.

روشنی در پایان به ارائه راهکار درباره مشکل فاضلاب منطقه ۲۲ پرداخت و گفت: شرکت آب و فاضلاب مسئول احداث تصفیه‌خانه و شبکه فاضلاب است که باید در این منطقه چندین تصفیه‌خانه ایجاد کند. براساس مکاتبات انجام شده علاوه بر پیگیری برای جمع‌آوری موقت فاضلاب از سطح زمین در حال پیگیری جدی برای دریافت مجوز حفر شبکه‌های فاضلابی و احداث تصفیه‌خانه نیز هستند.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *