بازدید میدانی کارشناسان مرکز پژوهش­‌های مجلس از مناطق حاشیه جنوب استان تهران

فهرست مطالب

حاشیه نشینی، بخشی از توسعه شهری است که بدون برنامه ریزی و کنترل مقـررات شهرسازی توسط اقشار کم درآمد و مهاجران روستایی بیشتر در کشورهای در حال توسعه در اطراف شهرهای بزرگ ایجاد می‌­شود.

به گزارش آرونو ، به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، روند رو به تزاید جمعیت پیرامون شهر تهران و افزایش بیش از ۱۰ برابری جمعیت این سکونتگاه‌ها از سال ۱۳۵۵ در قیاس با افزایش دو و نیم برابری جمعیت کلانشهر تهران نشان از تشدید موضعات مختلف مرتبط با پدیده حاشیه نشینی در استان تهران بوده و تاثیر این مهم بر بیش از ۲۵ درصد جمعیت استان لزوم توجه با ساماندهی این جوامع حاشیه­‌ای و توانمند سازی آنها را به ضرورتی حیاتی تبدیل نموده است.

باتوجه به آمار منتشر شده در سایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران مساحت سکونتگاه غیر رسمی استان تهران ۸۷۷۲ هکتار و جمعیت ساکن در سکونتگاه های غیر رسمی ۲.۳ میلیون نفر است که برخی از این سکونتگاه‌های غیررسمی در پهنه جنوبی استان تهران قرار گرفته­‌اند.

از این رو تعدادی از اعضای گروه عمران و شهرسازی دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، یکشنبه گذشته از برخی از مناطق حاشیه استان تهران به جهت اهمیت محرومیت‌زدایی و توجه به حل مشکلات مناطق محروم و حاشیه شهر و حل مسائل و مشکلات مردم حاشیه شهر و الزام بحث سیاست گذاری و تصمیم­ گیری در این زمینه بازدید کردند.

در این بازدید بخشدار مرکزی شهر ری و تعدادی از کارمندان بخشداری این منطقه، کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس را همراهی کردند.

روستای علیمان یکی از محروم‌ترین روستاهای بخش مرکزی شهرستان ری اولین مکان مورد بازدید و سکونتگاه غیر رسمی اتباع خارجه پاکستانی دومین مقصد و روستای کوره فرنگی واقع در کمربندی دوم تهران و جنوب شرقی بخش مرکزی سومین مکانی بود که مورد بازدید قرار گرفت و ساخت و سازهای ناایمن، عدم وجود امکانات زیر ساختی و رفاهی اعم از شبکه فاضلاب، آب، برق، گاز، معضلات بهداشتی، معیشتی، زیست محیطی، اجتماعی و امنیتی این نواحی مورد بررسی و ارزیابی کارشناسان قرار گرفت.

مقرر شد گزارش نظارتی مطالعات میدانی خاص در مورد حاشیه‌نشین ها تهیه و به مراجع مرتبط منعکس شود.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *