امکان صدور جواز ساختمانی برای املاک قولنامه‌ای در گلابدره و آبک

دبیر قرارگاه اقتصادی شهرداری منطقه یک از طرح موضعی – موضوعی گلابدره از حل مشکل محله گلابدره و آبک بعد از سالها خبر داد.

مهندس اصغری در گفت‌وگو با آرونو ، با بیان اینکه محدوده گلابدره، محدوده‌ای است که به واسطه موقعیت جغرافیایی آن، منطقه ارزشمندی است، اظهارکرد: این محدوده به واسطه موقعیت جغرافیایی آن فرصتی را برای تعدادی ایجاد کرده و بر همین اساس انتظاراتی نیز وجود دارد؛ اما وقتی طرح تفصیلی ابلاغ شد، بخشی از محدوده گلابدره و محله آبک در مقاطعی ساخت‌سازهایی بصورت غیرمجاز در آن انجام شده بود و بر همین اساس هم به دلیل شرایط ساخت‌وسازهای قبلی، این محدوده فرسوده و ریزدانه، به عنوان پهنه R۲۱۲ در نظر گرفته شد که این پهنه با انتظارات موجود در این محدوده جغرافیایی و ارزشمند، تفاوت‌های قابل توجهی داشت.

وی گفت: در طرح تفصیلی قبلی بیش از ۵۰ درصد این منطقه در قالب پهنه R۲۱۲ دیده شده بود که حداکثر ظرفیت ساخت‌وساز در آن، ۳ طبقه ۴۰درصد بود در صورتیکه در مجاورت این محله، پلاک‌هایی قرار داشتند که در پهنه R۱۱۲ قرار داشتند و با شرایط بهتری می‌توانستند ۵ طبقه ۶۰درصدی احداث کنند.

اصغری اضافه کرد: این تفاوت بین پلاک‌های مجاور در این منطقه، یک تعارض ‌بین ساکنان ایجاد کرد که چرا سطح اشغال و تراکم بین این پلاک‌های مجاور تا این اندازه متفاوت است؟ لذا با توجه به خواست شورایاری و رصد مطالبات مردم، مدیریت شهری درپی آن تصمیم گرفت که طرح تفصیلی این منطقه را در قالب طرح موضعی، مجددا به کمیسیون ماده ۵ ارسال کند تا با توجه به نقطه ضعف‌ها، طرح تفصیلی ترمیم شود.

دبیر قرارگاه اقتصادی شهرداری منطقه یک با بیان اینکه ممکن است فرایند تغییر پهنه در این محدوده زمان‌بر باشد، گفت: آمار پلاک‌های ثبتی دارای تخلف ساخت‌وساز که پرونده آنها به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع و منجر به صدور رأی شده نشان می‌دهد، از ۲۴۰ پرونده در محدوده  گلابدره، بیش از ۸۰ درصد در پهنه R۲۱۲ قرار دارند.

وی با اشاره به پیشنهاد ارائه شده مبنی بر تغییر پهنه این منطقه از پهنه R۲۱۲ به پهنه‌های R۱۱۲ و R۱۲۲ گفت: اگر این طرح پیشنهادی تصویب شود، ظرفیت املاک این پهنه، توسعه قابل توجهی پیدا می‌کنند و وضعیت جدید با آنچه در حال حاضر وجود دارد، تفاوت قابل توجهی پیدا خواهد کرد.

دبیر قرارگاه اقتصادی شهرداری منطقه یک در پایان با اشاره به دغدغه برخی از مالکانی که املاکشان بصورت قولنامه‌ای است، خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین ضوابط و مقررات، املاک قولنامه‌ای نیز با دارا بودن ۲ شرط، امکان دریافت و اخذ پروانه را دارند؛ نخست آنکه بعد از رعایت اصلاحی، حداقل دارای ۱۰۰ متر مربع مساحت عرصه باشند و دوم، سابقه احیای بنا تا پیش از سال ۷۰، دارای مستندات معتبر باشد.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *