افزایش تلفات سیل در سئول/ خشم عمومی از خانه‌های “بانجیها” به سبک “انگل”

فهرست مطالب

در حالیکه بنابر آخرین اطلاع‌رسانی‌ها قربانیان سیل اخیر در سئول به ۱۳ تن رسیده است، مقامات کره جنوبی وعده تجدیدنظر در اجازه سکونت خانواده‌های فقیر در آپارتمان‌های نامناسب نیمه‌زیرزمینی موسوم به خانه‌های “بانجیها” را داده‌اند.

به گزارش آرونو ، رکورد بی‌سابقه بارندگی و جاری شدن سیل در خیابان‌های سئول طی هفته گذشته بسیاری از عموم مردم را نگران امنیت جوانان و خانواده‌های فقیری در این شهر کرده است که به دلیل ناتوانی مالی ناچار به زندگی در خانه‌های زیرزمینی و نیمه‌زیرزمینی به سبک آنچه در فیلم معروف “انگل” (انگل – استایل)، محصول کشور کره‌جنوبی به نمایش گذاشته شد، هستند.

پس از وقوع این حادثه طبیعی و رسیدن شمار قربانیان آن به ۱۳ تن، مردم از دولت سئول خواسته‌اند که به طور جدی‌تر این سبک زندگی در خانواده‌های فقیر و کم‌درآمد را مدنظر قرار داده و مقامات نیز وعده داده‌اند که برخی از این خانوارها را به خانه‌های امن منتقل کنند.

افزایش تلفات سیل در سئول/ خشم عمومی از خانه‌های "بانجیها" به سبک "انگل"
عکس: سی ان ان

به گزارش شبکه خبری بی بی سی، فیلم انگل که در سال ۲۰۱۹ منتشر و در سال ۲۰۲۰ به عنوان برنده اسکار به رسمیت شناخته شد، سبک زندگی در آپارتمان‌های بانجیها را در سئول به نمایش گذاشت.

فیلمی غافلگیرکننده که داستان یک خانواده اهل کره‌ جنوبی را روایت می‌کند که در زیرزمینی کوچک و نیمه‌تاریک ساکن هستند و به رابطه آن‌ها با ثروتمندانی می‌پردازد که در خانه‌ای مجلل روزگار می‌گذرانند.

در حالی که این فیلم، داستانی تخیلی دارد اما ماجرای این گونه آپارتمان‌ها واقعی است. این آپارتمان‌ها در فرهنگ کره، “بانجیها” نامیده می‌شوند و محل اقامت هزاران نفر در سئول، پایتخت کره جنوبی هستند.

این آپارتمان‌ها معمولا توسط افرادی با درآمد پایین اشغال می‌شوند و این پدیده در سبک زندگی شهرنشینی در سئول،‌ نمادی از نابرابری فزاینده در کره جنوبی، چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا است.

بنابر گزارش اخیر شبکه سی ان ان، مرگ این ۱۳ نفر در سیلاب اخیر از جمله اعضای یک خانواده سه نفری پس از گیر افتادن در زیرزمین یک آپارتمان و غرق شدن آنها، شهروندان سئول را به خشم آورده و مقامات را بر آن داشته تا به زندگی مردم در خانه های “بانجیها” پایان دهند.

مقامات گفته‌اند که مسئولان شهری دیگر مجوز ساخت این خانه‌ها را نمی دهند و آپارتمان‌های موجود به مرور زمان از نظر شکل ساخت و ساز، تغییر خواهند کرد.

این خانواده سه نفری – یک زن ۴۰ ساله مبتلا به سندرم داون، خواهرش و همچنین دختر ۱۳ ساله خواهر – پس از اینکه فشار آب مانع از باز کردن درب خانه سیل زده شان در منطقه جنوبی گوانک در سئول شد، زیر آب غرق شده و جان باختند.

دوشنبه شب گذشته باران‌های سیل آسا که شدیدترین بارندگی این شهر در بیش از ۱۰۰ سال قبل بوده، باعث جاری شدن سیل شدید در بسیاری از محله‌های کم ارتفاع در جنوب رودخانه “هان” شد و اتومبیل‌های زیادی را با خود برد و صدها نفر را مجبور به تخلیه خانه‌هایشان کرد.

افزایش تلفات سیل در سئول/ خشم عمومی از خانه‌های "بانجیها" به سبک "انگل"
عکس: سی ان ان

این خانواده در یک بانجیها زندگی می کردند و در بازار گران قیمت مسکن در سئول، این آپارتمان‌ها برخی از مقرون به صرفه ترین گزینه‌های موجود هستند به این معنی که اکثرا در آنها جوانان و افراد کم درآمد زندگی می کنند.

برای سال‌ها، درخواست‌های فزاینده‌ای از دولت برای ارائه مسکن ارزان‌تر، بهبود شرایط زندگی در بانجیها یا حذف کامل آن‌ها از سوی مردم کره وجود داشته و پس از اعتراض عمومی، مقامات متعهد شدند نسبت به مدیریت این بحران با پیگیری رئیس جمهور، “یون سوک یول” اقدام کنند.

مقامات دولتی سئول روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: در آینده در پایتخت، خانه‌های زیرزمینی و نیمه زیرزمینی (بانجیها) اجازه استفاده برای مقاصد مسکونی را نخواهند داشت.

با این حال، کارشناسان می گویند وعده دولت، مشکلات بزرگتری را که فراتر از خانه‌های زیرزمینی است، نادیده می‌گیرد از جمله هزینه های سرسام آور زندگی که آسیب پذیرترین افراد را مجبور می کند به دنبال سرپناهی در مسکن های نامرغوب و مستعدِ سیل و گرما (برخی از بدترین پیامدهای تغییرات آب و هوایی که در حال تشدید هستند) بگردند.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *