«اشتغال» جدی‌ترین مسائل امروز زنان / توجه به مطالبات زنان نشانه عقب‌نشینی و ضعف نیست

فهرست مطالب

یک فعال زنان و سیاستمدار از مطالبات زنان با عنوان مطالبات “انباشته” شده یاد کرد و گفت: برای حل مسائل مردم و نیز مسائل مربوط به زنان که نیمی از جامعه را تشکیل می دهند؛ باید از خودشان کمک گرفت. باید به مطالبات‌شان توجه کرد ، این امر به معنای عقب نشینی و یا نقطه ضعف نیست چراکه مردم صاحبان و ولی نعمتان این کشور هستند.

زهرا نژاد بهرام در گفت‌وگو با آرونو ، با تاکید بر اینکه برای حل مسائل زنان باید از خودشان کمک گرفت، اظهار کرد: مطالبات زنان مطالبات انباشته شده‌ای است که مربوط به امروز و دیروز نیست، بلکه سال‌ها است این مطالبات به طور مداوم از سوی نهادهای مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مطرح می‌شود ولی متاسفانه پاسخ لازم به آنها داده نشده و همواره به حاشیه رانده شده است.

وی با یادآوری اینکه زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و مطالباتی دارند که به انها توجه لازم نمی‌شود، توضیح داد: این کم‌توجهی و بی‌توجهی به مطالبات زنان دغدغه اصلی ما است. چرا این مطالبات دیده نمی‌شوند؟، چرا درخواست‌ها و مطالبات زنان پشت گوش انداخته می‌شود؟. این مطالبات بارها و بارها در بزنگاه‌های تاریخی مختلف مطرح شده اما توجه لازم نمی‌شود.

این فعال حوزه زنان مشکلات پیرامون “اشتغال” را از جدی ترین مسائل امروز زنان دانست و همواره دولت‌ها در برهه‌های زمانی مختلفی به ویژه در زمان انتخابات، در خصوص ایجاد فرصت‌های شغلی و مدیریتی برابر برای زنان و مردان قول‌ها و وعده‌هایی می‌دهند اما متاسفانه توجه و احترام به زنان تنها در قالب کلمه و عبارت خلاصه می‌شود و به عمق مساله توجه نمی‌شود.

نرخ بیکاری زنان تحصیل کرده دو برابر مردان

نژادبهرام با بیان اینکه نیمی از فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها زنان هستند و طبق آمارهای ارائه داده شده در بهار ۱۴۰۰ بالغ بر ۴۰ درصد بیکاران را جمعیت دانش آموختگان دانشگاه‌ها تشکیل داده‌اند، ادامه داد: بر اساس آمارها نرخ بیکاری زنان تحصیل کرده دو برابر مردان تحصیل کرده است و همین وضعیت برای زنانی که تحصیلات تکمیلی هم ندارند وجود دارد. با این وجود هیچ راهکاری برای این امر دیده نمی‌شود و در عین حال فرصت‌های شغلی محدود دیگری که برای زنان وجود دارد نیز به بهانه ها و عناوین مختلف از زنان گرفته می‌شود.

وی همچنین به محدودیت‌های موجود در خصوص  ارتقای شغلی زنان نیز اشاره و درباره ضرورت حضور زنان در پست‌های مهم تصریح کرد: نگاهی به لیست هایی انتخاباتی بیاندازید و تعداد نمایندگان زن مجلس را ببنید. از میان حدود ۳۰۰ نماینده مجلس تنها ۱۷ نماینده زن داریم. زمانی اصلاح طلبان در  سال ۹۶ تصمیم گرفتند ۳۰ درصد لیست انتخاباتی خودرا برای زنان قرار دهند که البته این امر در شهرهای بزرگ عملیاتی شد اما به طور کلی پس از انتخابات موضوع به حاشیه رانده شد و توجهی به آن نشد.

این عضو سابق شورای شهر تهران بر تاکید بر اینکه نمایندگان زنان باید برای زنان تصمیم گیرند و این مطالبه عمومی زنان است، ادامه داد که این میزان از حضور زنان در مناسبی نظیر نمایندگی مجلس نه تعادل، نه انصاف و نه عدالت دارد. از سوی دیگر در طول ۴۰ سال پیروزی جمهوری اسلامی تنها یک زن به وزارت رسیده است و این در حالی است که ما زنان تحصیل کرده کم نداریم. تمامی این مطالب دغدغه‌ها و مطالبات انباشته شده زنان است.

لایحه‌ای که روی دست نمایندگان مجلس مانده است

این فعال حوزه زنان در بخش دیگر سخنان خود به “تبعیض حقوقی” در حوزه زنان نیز اشاره کرد و افزود: تبعیض‌های حقوقی ایجاد شده برای زنان در سطح جامعه حتما باید مرتفع شود. بحث خشونت علیه زنان بسیار جدی است که آن را در عرصه‌های مختلف از خشونت خانگی تا خشونت اجتماعی می‌توان مشاهده کرد. در همین راستا گرچه دولت‌ها پس از ۱۰ سال توانستند لایحه‌ای تدوین کنند اما این لایحه همچنان روی دست نمایندگان مجلس مانده است. در بین مردم دغدغه‌ای نسبت به امنیت زنان وجود دارد و بی‌توجهی به آن جدی است.

نژادبهرام با طرح این پرسش که «در قوانین برنامه کشور تا چه اندازه به موضوع زنان توجه شده است؟» اظهار کرد: حقیقت آن است که عملا در بسیاری از حوزه‌های زنان دست و پای ما بسته است و دولت‌ها نتوانسته‌اند کاری انجام دهند. اینها نگرانی های جدی هستند که برای زنان وجود دارد و باید حتما دولت ها، حاکمیت، مجلس و قوه قضاییه نسبت به آن توجه ویژه نشان دهند.

آشفتگی در تصمیم گیری‌ها در حوزه زنان

این فعال حوزه زنان با یادآوری اینکه در حال حاضر با جمع کثیری از زنان سرپرست خانوار یعنی چیزی در حدود ۳.۵ میلیون زن سرپرست خانوار در کشور مواجه‌ هستیم، تاکید کرد: چه اقدام اساسی برای اینها انجام داده‌ایم؟. چطور این زنان را توانمند کردیم؟، چطور ظرفیت‌های لازم را برای تامین مسائل رفاهی آنها انجام داده‌ایم؟ دختران بسیاری داریم که تک سرپرست هستند خودشان کارهایشان را انجام می‌دهند. برای این زنان چه کردیم؟ در حال حاضر ایجاد فرصت‌های شغلی یکی از مسائل اصلی حوزه زنان است چراکه بسیاری از زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار که به واسطه فضای مجازی ارتزاق می‌کنند این روزها با محدودیت اینترنت مواجه‌اند و فعالیت آنها تحت الشعاع قرار گرفته است.

نژادبهرام معتقد است که در حوزه زنان آشفتگی در تصمیم گیری ها وجود دارد و تصمیمگیری‌ها در این حوزه در یک جهت کلی نیست.

این فعال حوزه زنان با تاکید بر لزوم هم اندیشی با نخبگان و دریافت راهکارهایشان برای  حل مسائل حوزه زنان، عنوان کرد: باید کارگروه هایی متشکل از کارشناسان و نخبگان در امور اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تشکیل شوند تا به یک راهکار عملیاتی برسیم. به طوری که تصمیم گیری‌ها در حوزه زنان در یک جهت کلی باشد و پراکنده گویی نکنیم تا به جوابی مشترک رسیم. نمی‌توان سوالات جامعه را بی‌پاسخ گذاشت و باید به دغدغه‌های جامعه پاسخ داد.

وی با اشاره به حوادث و نا آرامی‌های اخیر و با تاکید بر ضرورت توجه به امنیت زنان، تصریح کرد: درحالی در بین مردم دغدغه نسبت به امنیت زنان وجود دارد که کم توجهی به آن جدی است. اتفاقی افتاده ولی چرا نمایندگان مجلس ساکت‌اند؟ متاسفانه ما این حداقل ها را نیز از طرف معاونت امور زنان نیز نداریم و آنجا نیز در سکوت است و من متوجه این سکوت نمی‌شوم، چرا این سکوت وجود دارد؟. در حوادث اخیر درست است که موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد اما باید حرکتی صورت گیرد. اگر در کشورهای دیگر که ما آنها را نهی می‌کنیم این مسائل وجود داشته باشد شاید از نظر دوستان ما این رفتارها قابل پذیرش باشد اما در جمهوری اسلامی چنین رفتاری از سوی نیروهای انتظامی منطق ندارد.

زنان نسبت به گشت ارشاد دغدغه دارند

نژادبهرام با بیان اینکه ما از هر منظری که نگاه می‌کنیم با اعتراضات زنان نسبت به مسائل مختلف از جمله مساله امنیت و گشت ارشاد به طور تنبیهی اقدام کرده‌ایم، بیان کرد: می‌توانیم خیلی رفتارهای منطقی تری نسبت به این  قضیه داشته باشیم. اگر جایی احتمال بروز تخلف بوده و یا تخلفی انجام شده نهایتا باید آنها که مسئول اصلی درگیری بوده‌اند پاسخگو باشند.

این فعال حوزه زنان با اشاره به حوادث اخیر در خصوص گشت ارشاد و فوت مهسا امینی، افزود: زنان نسبت به  گشت ارشاد دغدغه دارند؛ خروجی آن نیز از دست دادن جان یکی از دختران این سرزمین بنا بر هر دلیل و اتفاقی اعم از ترس و یا… می‌شود، یا دختران دیگری که سهوا یا عمدا جان خود را از دست داده‌اند. اینها جان دختران ما و سوالات ما است اما رویکردی نمی‌بینیم که در جهت حل مساله باشد.

وی با تاکید بر اینکه نخبگان کشور با هم بنشینند و راهکاری پیدا کنند اضافه کرد : گفت و گو با افراد جامعه، هنر کشورداری است. آب و خاک کشور متعلق به همه ما است و ما نمی‌توانیم با مردم رودربایستی داشته باشیم و به آنها به عنوان غریبه نگاه کنیم. اینها مردم ما هستند و از خودشان برای حل مساله باید کمک بگیریم و این به معنای عقب نشینی و نقطه ضعف نیست.

نژادبهرام با بیان اینکه مردم ولی نعمتان و صاحبان کشورند و نیز اصول منطقی و حقوقی همین را حکم می‌کند که برای حل مساله از مردم کمک بگیریم، تصریح کرد: مگر نه اینکه دولت ها مردم را برای بیان و  رفع مشکلات و پیشرفت و توسعه کشور نمایندگی می‌کنند، کسی که نتواند با مردم خود گفت و گو کند چگونه می‌تواند مسائل بین المللی را رفع کند. در شرایط سختی که کشور ما درگیر مسائل بین المللی نظیر مسائل برجام، ریزگردها، محدودیت منابع آبی که ترکیه به روی ما ایجاد کرده است، مسائل همسایگان، تحولات نظامی و مسائل اقتصادی است و در عین حال سفره مردم هر روز کوچک و کوچکتر می شود؛ چرا نباید از مردم برای حل مشکلات کمک گرفت؟ مردم صاحبان و ولی نعمات این کشورند از خودشان برای حل مشکلات کمک بگیریم.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *