استقرار تیم‌های محب در مناطق سیل‌زده استان تهران

کارشناس مسئول طرح محب بهزیستی استان تهران از ارائه حمایت‌های روانی و اجتماعی ۱۰ تیم محب به مردم سیل‌زده فیروزکوه طی چند روز اخیر خبر داد و گفت: تیم‌های محب در مناطق استان مستقر و آماده ارائه خدمات به‌موقع روانی و اجتماعی هستند.

 نازیلا کجوری در گفت‌وگو با آرونو ،‌ با بیان اینکه طرح محب شامل تیم‌های فوریتی است که از روانشناس و مددکار و در صورت نیاز روانپزشک تشکیل شده است، گفت: هر تیم محب شامل چهار تا پنج نیرو بوده که در شهرستان‌ها به صورت مجزا مستقر هستند؛ بر این اساس ممکن است هر شهرستان دارای سه تا چهار تیم محب باشد.

وی افزود: در زمان بروز حوادث، ابتدا تیم‌های محب همان شهرستان برای تامین سلامت روان به مسائل ورود پیدا می‌کنند. در صورتی که تعداد نیروها برای ارائه مداخلات در زمان بروز حوادث ناکافی باشد، تیم‌های محب شهرستان‌های همجوار نیز به منطقه اعزام خواهند شد، به طور مثال در زمان بروز سیل در فیروزکوه طی چند روز اخیر، چهار تیم از شهرستان فیروزکوه اعزام شدند که به دلیل نیاز بیشتر، تیم‌های شهرستان دماوند نیز برای ارائه خدمات اجتماعی و روانشناسی به منطقه فیروزکوه اعزام شدند.  

کجوری درخصوص بیشترین مشکلات روانی مردم سیل‌زده از نظر روانی و اجتماعی بیان کرد: بیشترین مشکلات مردم در سیل فیروزکوه در رابطه با استرس و اضطراب و عدم اطلاع از خانواده‌هایشان بود که متاسفانه در تمام حوادث طبیعی برای مردم ایجاد می‌شود. علی رغم اینکه سازمان هواشناسی درباره این موضوع اعلام کرده بود، اما بدلیل اینکه مردم آمادگی لازم را نداشتند موجب ایجاد اضطراب در آنها شد.

وی گفت: زمانی که فردی نتواند در زمان بحران وضعیت موجود را مدیریت کند باعث استرس و اضطراب در وی می‌شود، لذا توانایی برنامه‌ریزی خوب و به موقع را از دست می‌دهد. در این موقعیت وظیفه بهزیستی تامین سلامت روان و ایجاد آرامش در افراد حادثه دیده است.

کارشناس مسئول طرح محب بهزیستی استان تهران درخصوص هشدار اداره کل هواشناسی استان تهران که از رشد قابل ملاحظه ابرهای همرفتی و تقویت رطوبت فعالیت سامانه بارشی و رگبار و رعد و برق از دوشنبه تا سه‌شنبه ( ۱۰ و ۱۱ مردادماه) در نیمه‌شمالی استان تهران خبر داد، اعلام کرد که در این زمینه تیم‌های محب در مناطق استان مستقر و آماده ارائه خدمات به موقع هستند.

وی افزود: قابل توجه است که وظیفه سازمان بهزیستی کمک و آگاهی‌رسانی به مردم در سه مرحله قبل و حین و بعد از حادثه است؛ قبل از حادثه توسط آموزش‌هایی که داده می‌شود است و حین بحران شامل کمک‌های مشاوره‌ای و مددکاری توسط همکاران بهزیستی در طرح محب و تیم فوریتی و اورژانس ۱۲۳ است و پس از بحران شامل شناسایی خانواده های افراد مصیبت دیده و یا از دست رفتگان است که به جز کمک‌های مشاوره‌ای و ارجاع به مراکز مشاوره، نگهداری کودکان بی سرپرست و زنان آسیب دیده و حمایت و کمک به معلولین و سالمندان را شامل می‌شود.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *