آیا سیاست‌های چین برای مقابله با کاهش جمعیت موفق بوده است؟

فهرست مطالب

آرونو /خراسان رضوی شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین گفت: در حالی که سیاست‌گذاران نگران هستند که کاهش قریب‌الوقوع جمعیت چین می‌تواند به دومین اقتصاد بزرگ جهان آسیب برساند، چین سیاست‌هایی را برای افزایش نرخ زادوولد اعمال خواهد کرد.‌

به نقل از رویترز، شی در سخنرانی افتتاحیه کنگره حزب کمونیست که هر پنج سال یک بار در پکن برگزار می‌شود، به حدود ۲۳۰۰ نماینده گفت: «ما سیستم سیاستی برای افزایش نرخ زادوولد ایجاد و یک راهبرد ملی فعال در پاسخ به پیری جمعیت را دنبال خواهیم کرد.»

جمعیت‌شناسان می‌گویند اگرچه چین ۱.۴ میلیارد نفر جمعیت و بیشترین جمعیت را در جهان دارد اما امسال به پایین‌ترین حد خود می‌رسد و رقم ۱۰.۶ میلیون نوزاد در سال گذشته به کمتر از ۱۰ میلیون رسیده و در حال حاضر ۱۱.۵ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است.

مقامات از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۵ سیاست تک فرزندی را تحمیل کردند و بعداً به سیاست سه فرزندی روی آوردند و اذعان کردند که کشور در آستانه رکود جمعیتی قرار دارد.

نرخ باروری چین،  ۱.۱۶ در سال ۲۰۲۱ است که کمتر از استاندارد سازمان همکاری و توسعه اقتصادی ۲.۱ برای جمعیتی باثبات محسوب می‌شود بنابراین چین در میان پایین‌ترین‌ها در جهان خواهد بود.

در حدود یک سال گذشته، مقامات اقداماتی مانند کسر مالیات، مرخصی زایمان طولانی‌تر، افزایش بیمه درمانی، یارانه مسکن، پول اضافی برای فرزند سوم را ارائه کرده‌اند اما نظرسنجی که در ماه فوریه منتشر شد، نشان داد که با این حال، تمایل زنان چینی برای بچه‌دار شدن کمترین میزان در جهان است.

جمعیت‌شناسان بیان کردند که اقدامات انجام شده تاکنون کافی نیست. آنها از هزینه‌های تحصیلی بالا، دستمزدهای پایین و ساعات کار بسیار طولانی به عنوان مسائلی یاد می‌کنند که باید در کنار سیاست‌های کووید- ۱۹ و نگرانی‌های رشد اقتصادی همچنان مورد توجه قرار گیرند.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

تلویزیون شهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *