کاهش سرعت رشد جمعیت در ایران غیرمنطقی است

آرونو /یزد مشاور عالی وزیر کشور در حوزه جمعیت با بیان این که کاهش سرعت رشد جمعیت در ایران غیرمنطقی است، افزود: در شرایط منطقی ایران باید شش درصد سالمند، ۲۴ درصد جمعیت زیر ۱۴ سال و حدود ۷۰ درصد جمعیت مولد داشته باشد و اگر به ساختار جمعیت توجه ویژه‌ای نشود، باختیم چرا که در شرایط منطقی ایران باید شش درصد سالمند، ۲۴ درصد جمعیت زیر ۱۴ سال و حدود ۷۰ درصد جمعیت مولد داشته باشد.

«محمداسماعیل اکبری» در نشست قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان یزد که صبح امروز در محل سالن کوثر استانداری یزد برگزار شد، گفت: یزد به دلیل فهم بالای مردم و معنا گرا بودن شهروندانش به هیچ عنوان با دیگر استانها قابل مقایسه نیست.

مشاور عالی وزیر کشور در بحث جمعیت با اشاره به این موضوع که کاهش سرعت رشد جمعیت در همه دنیا اتفاق افتاده است، گفت: این موضوع در ایران بدون منطق انجام شده و نیازمند ساماندهی جدی است چرا که رشد جمعیت در جهان۱.۰۱ درصد است و ما نبودیم که برای جمعیت خود تصمیم گرفتیم، بلکه دنیا بود که تصمیم گرفت رشد جمعیت را کم کند.

پروفسور اکبری با بیان این‌ که سرمایه انسانی لازمه بقای محیط زیست در نقاط مختلف جهان است، گفت: گرم شدن زمین که توسط برخی مطرح می‌شود و قصد دارند به همین دلیل مانع افزایش جمعیت شوند، حقیقت ندارد لذا تغییر شاخص‌ها برای ساماندهی جمعیت از جمله الزامات اجرایی است و این مهم باید هرچه سریعتر در دستور کار مسئولان حاکمیتی قرار گیرد.

مشاور عالی وزیر کشور با بیان این‌ که سرعت کاهش جمعیت در ایران خیلی بیشتر از کشورهای مختلف دنیاست، خاطرنشان کرد: به طور مثال در انگلیس کاهش جمعیت حدود ۹۰ سال و آمریکا ۷۰ سال طول کشیده ولی در ایران کاهش جمعیت طی ۱۰ سال انجام شده است.

پروفسور اکبری تصریح کرد: بر اساس محاسبات انجام شده اگر مباحث جمعیتی به همین منوال انجام شود، تا ۲۰ سال آینده به دلیل رشد بسیار پایین تولد، قوم گیلک در کشور نخواهیم داشت.

 وی با اشاره به راه‌اندازی اولین مرکز ناباروری کشور در استان یزد، اظهار کرد: ۵۰ درصد عامل ناباروری، مردان هستند که عامل بسیاری از آنها با یک سری تشخیص‌های ساده پزشکی قابل حل است.

مشاور عالی وزیر کشور با اشاره به اهمیت بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ساماندهی جمعیت کشور، گفت: اگر به ساختار جمعیت توجه ویژه‌ای نشود باختیم چرا که در شرایط منطقی ایران باید ۶ درصد سالمند، ۲۴ درصد جمعیت زیر ۱۴ سال و حدود ۷۰ درصد جمعیت مولد داشته باشد.

پروفسور اکبری با بیان این‌که بر اساس بررسی‌های انجام سالانه حدود ۵۳۰ هزار مورد سقط جنین عمدی به دلایل مختلف در ایران انجام می‌شود، گفت: این مهم با قید فوریت باید ساماندهی و مدیریت شود.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *