به گزارش خبرگزاری مجله آرونو؛ موتورسواری میتواند برای افراد بسیار سرگرمکننده باشد، اما در صورت بی احتیاطی و رعایت نکردن نکات ایمنی این وسیله نقلیه موجب بروز حوادث رانندگی شده و خطرات جبرانناپذیری را به دنبال دارد، بسیاری از موتورسواران شاید باتجربه باشند، اما موتورسواران بیتجربه هم کم نیستند که در نهایت باعث ایجاد تصادف در سطح شهر و جادهها میشوند.
موتورسواران روزانه با چالشهای زیادی مواجه میشوند، بسیاری از این چالشها مانند تخطی از قوانین و سرعت غیرمجاز در ترافیک از سوی خود موتورسواران اتفاق میافتد و جان خودشان و سرنشینان را در معرض خطر قرار میدهد، گاهی اوقات مشکل موتورسواران هنگام تردد در خیابان به علت بیدقتی سایرین یا نداشتن امنیت و سرقت از آنها است، به طور یقین سواری با موتورسیکلت خطر بیشتری نسبت به سواری با سایر وسایل نقلیه دارد و راکبان موتورسیکلت به طور معمول در معرض خطر بیشتری قرار دارند و سالیانه تعداد زیادی از آنها جان خود را بر اثر تصادف از دست میدهند، به دلیل اینکه موتورسیکلت ایمنی و ثبات کمتری نسبت به دیگر وسایل نقلیه دارد.
همچنین در طول روز خطرات مختلفی برای موتورسواران وجود دارد که ممکن است به زندگی آنها پایان دهد یا آسیبهای جبرانناپذیری به سلامت آنها وارد کند، یکی از اصلیترین خطرات، رعایت نکردن قوانین ترافیک توسط رانندگان خودروهای دیگر و تصادف و آسیب موتورسواران است، برای مثال در تقاطعها، بسیاری از رانندگان بیمحابا وارد میشوند و همین امر جان موتورسواران را که بیشتر در معرض خطر هستند، تهدید میکند، قرار گرفتن در نقطه کور دید راننده نیز از مهمترین علتهای تصادف رانندگان با موتورسوارها در نظر گرفته میشود.
موتورسواران در خیابانها و بزرگراهها با خطرات زیادی روبهرو هستند، آمارها نشان میدهد که در هر برخوردی احتمال کشته شدن یک موتورسوار ۲۸ برابر بیشتر از سرنشین یک وسیله نقلیه سواری است، علاوه بر این، حدود چهار مورد از هر پنج تصادف موتورسیکلت منجر به آسیب یا مرگ میشود و آمارهای اخیر نگرانکننده است، این در حالی است که در سالهای اخیر شاهد گسترش موتورسواری بانوان بهویژه با ورود اسکوترهای شهری و موتورسیکلتهای سبک به بازار بودهایم. بسیاری از زنان، چه در حوزه ورزشی و چه برای رفتوآمد روزمره از موتورسیکلت استفاده میکنند.
بسیاری از زنان با انگیزههایی همچون استقلال فردی، علاقه به هیجان، یا استفاده آسانتر از وسایل نقلیه، تمایل پیدا کردهاند که همانند مردان از موتورسیکلت برای تردد یا تفریح استفاده کنند، با این حال باید توجه داشت که این موضوع هنوز در چارچوب قوانین رسمی کشور جایگاهی ندارد و از منظر ایمنی، سلامت جسمی و روانی نیز میتواند آسیبهای قابل توجهی برای بانوان به همراه داشته باشد. بررسی دقیق این ابعاد نشان میدهد که احتیاط، آگاهی و پرهیز از اقدامات غیرقانونی و پرخطر، بهترین تصمیم برای بانوان در شرایط فعلی است.
در گام نخست، باید به جنبه حقوقی و قانونی مسئله پرداخت، بر اساس مقررات فعلی پلیس راهنمایی و رانندگی، صدور گواهینامه موتورسواری برای بانوان هنوز بهصورت رسمی انجام نمیشود. این بدان معناست که هیچ پشتوانه قانونی برای رانندگی موتورسیکلت توسط زنان وجود ندارد و در صورت بروز حادثه یا برخورد قانونی، فرد امکان دفاع یا مطالبه حقوق خود را بهطور کامل نخواهد داشت. عدم امکان دریافت بیمه در صورت تصادف، مشکلات در پیگیری خسارت و حتی مواجهه با جرایم قانونی از جمله پیامدهای احتمالی چنین اقدامی است. در واقع، موتورسواری بانوان در فضای کنونی نهتنها از سوی قانون حمایت نمیشود، بلکه ممکن است آنان را در معرض پیگرد قانونی نیز قرار دهد.
از سوی دیگر، ملاحظات ایمنی و جسمانی نیز اهمیت فراوانی دارد. موتورسیکلت وسیلهای است که تعادل، قدرت بدنی و واکنش سریع را در سطح بالایی میطلبد. در بسیاری از موارد، بانوان به دلیل تفاوتهای فیزیولوژیک با مردان، در شرایط سخت جادهای یا هنگام بروز حادثه، آسیبپذیری بیشتری دارند. آمار جهانی نشان میدهد که میزان آسیبهای فیزیکی در میان زنان موتورسوار در تصادفات، بهویژه در ناحیه لگن، ستون فقرات و سر، بیشتر از مردان است. نبود تجهیزات مناسب متناسب با فیزیک بدن زنان نیز این آسیبپذیری را تشدید میکند. علاوه بر آن، خطرات محیطی مانند ناهمواری معابر، ترافیک سنگین شهری و رفتارهای غیرمسئولانه برخی رانندگان، احتمال وقوع حادثه را افزایش میدهد.
در نهایت باید به این نکته توجه کرد که قانون، فرهنگ و امنیت اجتماعی سه رکن اساسی برای هر رفتار اجتماعی هستند. تا زمانی که بستر قانونی و فرهنگی مناسبی برای موتورسواری بانوان فراهم نشده است، ورود به این عرصه نهتنها اقدامی جسورانه نیست، بلکه میتواند تبعات سنگینی بههمراه داشته باشد. بانوان به عنوان نیمی از جامعه، نقش مهمی در حفظ امنیت، آرامش و الگوهای فرهنگی دارند و لازم است با درایت و آگاهی، از رفتارهایی که میتواند موقعیت اجتماعی آنان را به خطر اندازد، پرهیز کنند.
واکاوی صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان
بر اساس مصاحبهای که فراجا منتشر کرد؛ سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا درباره بحث موتورسواری بانوان و وضعیت حقوقی آن اظهار کرد: رانندگی با هر نوع وسیله نقلیه موتوری زمینی نیاز به گواهینامه دارد و هیچ استثنایی در این زمینه وجود ندارد، بنابراین حتی استفاده از موتورهای کوچک نیز مشمول همین قانون میشود.
وی افزود: یکی از موضوعاتی که در قوانین و مقررات کشور جرمانگاری شده، رانندگی بدون گواهینامه است، این موضوع تنها یک تخلف محسوب نمیشود، بلکه یک جرم است و اگر فردی بدون گواهینامه دچار حادثه شود، قانون از او پشتیبانی نخواهد کرد و حتی تحت پیگرد قرار میگیرد.
توصیه ما این است که بانوان تا قبل از تعیین تکلیف رسمی، پشت موتور ننشینند، زیرا در زمان حاضر از منظر قانون، بهعنوان فرد بی گواهینامه محسوب میشوند و هر اتفاقی که رخ دهد، قانون حامی آنها نخواهد بود
رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به پیامدهای این موضوع خاطرنشان کرد: در صورت بروز حادثه، افرادی که بدون گواهینامه اقدام به موتورسواری کرده باشند، مشمول بیمه هم نمیشوند و از نظر حقوقی با مشکل جدی مواجه خواهند شد.
سردار حسینی تصریح کرد: امیدوارم هرچه سریعتر تکلیف این موضوع تعیین شود، اما توصیه ما این است که تا قبل از تعیین تکلیف رسمی، پشت موتور ننشینند، زیرا در زمان حاضر از منظر قانون، بهعنوان فرد بی گواهینامه محسوب میشوند و هر اتفاقی که رخ دهد، قانون حامی آنها نخواهد بود.
همچنین تسنیم در خبری از سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا اعلام کرد: موضوع صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان در دستور کار قرار دارد، اما پلیس به عنوان مرجع اجرایی، تابع قوانین و مقرراتی است که به صورت رسمی ابلاغ میشود. در حال حاضر تبصره ماده ۲۰ قانون به صراحت اعلام کرده است که مرجع صدور گواهینامه موتورسیکلت برای مردان، نیروی انتظامی است و اشارهای به بانوان نشده است.
لزوم تأیید قانونی برای موتورسیکلت سوار شدن بانوان
مرتضی پدریان، جامعهشناس با اشاره به ضرورت توجه بانوان موتورسیکلت سوار به قوانین ترافیک شهری به خبرنگار مجله آرونو میگوید: موتورسیکلت هم مانند وسایل نقلیه دیگر همچون دوچرخه، خودرو یک ابزار و وسیله برای جابهجایی افراد است، هنگامی که این گونه به موتورسیکلت نگاه کنیم به نظر میآید که موتورسیکلت هم مانند دوچرخه یک پدیده عادی در جامعه است و به طور یقین افراد در اجتماع نیاز به جابجایی دارند و باید از وسایل نقلیه مانند دوچرخه، موتور و خودرو، قطار و هواپیما استفاده کنند.
وی تصریح میکند: لازم است بدانیم اینکه چه کسی مسئولیت و مدیریت حمل این وسیله را برعهده دارد و در واقع راکب این وسیله چه کسی باشد حائز اهیمت است، بر اساس اصول قانونی سوار شدن راکبان بانو بر موتورسیکلت در حال حاضر که قوانینی برای موتورسواری بانوان وجود ندارد، انجام این عمل تخلف رانندگی است.
وی خاطرنشان میکند: باید بگوییم تخلفات رانندگی در حوزه موتورسواری تنها مختص بانوان نیست که بخواهیم به آنها تذکر دهیم، چه بسا بسیاری از آقایان را در بزرگراهها و خیابانهای شهر میبینیم که با تخلف زیاد و داشتن سرعت بالا در حال تردد هستند که بسیاری از اوقات با بیاحتیاطی موجب بروز حوادث رانندگی میشوند.
پدریان عنوان میکند: در این مدتی که موتورسواری بانوان با موتورهای برقی را در خیابانهای شهر به صورت میدانی مشاهده میشود، به نظر میرسد بسیاری از بانوان موتورسوار نسبت به آقایان بهتر قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت میکنند، اما باز هم مهم است که بانوان منتظر تأیید قانونی این موضوع از سوی مراجع ذیربط بمانند تا در صورت بروز حادثه برای آنها چالش بیشتری به وجود نیاید.
وی اضافه میکند: باید بگوییم برخی بانوان هم با بیتوجهی به قوانین، نداشتن کلاه ایمنی و سوار کردن کودکان در خیابانهای شهر تردد میکنند، بنابراین باید سعی شود که به آنها آموزشهای لازم در این زمینه ارائه شود تا از بروز تخلفات، تصادفات و حوادث رانندگی جلوگیری شود.
لزوم ارائه آموزشهای لازم برای رعایت هرچه بیشتر قوانین
این جامعه شناس در خصوص موتورسیکلت سواری نوجوانان که معمولاً بر مبنای تخلیه هیجانات است، اظهار میکند: موتورسواری نوجوانان برای ویراژ دادن در خیابانها است و این موضوع ربطی به جنسیت ندارد.
وی ادامه میدهد: به طور معمول این نوع هیجانها و رفتارها در بین نوجوانان پسر بیشتر است اما در بین نوجوانان دخترهم این نوع رفتارها را میبینیم و این اتفاق به دلیل اقتضائات سنی نوجوانان است که به دنبال راهی برای تخلیه هیجانات خود هستند.
پدریان خاطرنشان میکند: موتورسواری بانوان باید بر مبنای قواعد و اصول راهنمایی و رانندگی باشد، در واقع خطراتی که برای راکبان موتورسیکلت و سرنشینان وجود دارد و باید راکبان قوانین و گذاشتن کلاه ایمنی را هنگام موتورسواری رعایت کنند تا این خطرات برای آنها و سرنشینان کمتر اتفاق بیفتد و ارائه آموزشهای لازم در این زمینه به افراد جامعه بسیار مهم است.
به گزارش مجله آرونو، در شرایط فعلی، بهترین تصمیم برای بانوان آن است که از موتورسواری خودداری کرده و در عوض از وسایل حملونقل ایمن، قانونی و مناسبتر استفاده کنند. پیگیری مطالبات اجتماعی از مسیرهای قانونی، گفتوگو با مسئولان و مشارکت در برنامههای آموزشی و فرهنگی میتواند راهی مطمئنتر و مؤثرتر برای تحقق اهداف باشد. شور و شوق برای تجربههای نو، اگر با خرد و قانون همراه نباشد، ممکن است به آسیبهای جبرانناپذیر منجر شود، از اینرو توصیه میشود بانوان، تا زمان تصویب قوانین مشخص و ایجاد زیرساختهای لازم، از موتورسواری پرهیز کرده و سلامت، امنیت و آرامش خود را در اولویت قرار دهند.









