روایت آزادی‌خواهی ملک‌الشعرا عنوان بهترین اثر بخش هویت ملی تئاتر فجر را از آن خود کرد

|

فهرست مطالب

آرونو /خراسان رضوی امسال در چهل‌ودومین تئاتر بین‌المللی فجر، هنرمندان خراسان رضوی با ۹ اثر نمایشی در بخش‌هایی از جمله هویت ملی، مسابقه صحنه‌ای تئاتر ایران، مسابقه تئاتر دانشجویی، فراگیر، مسابقه تئاتر خیابانی ایران و مهمان، حضور داشتند که حاصل این حضور ۷ نامزدی و ۳ عنوان برگزیده بود.

تئاتر «مرغ سحر» به کارگردانی رضا حسینی یکی از سه برگزیده این دوره از جشنواره تئاتر بین‌المللی فجر بود که توانست عنوان بهترین اثر بخش هویت ملی را از آن خود کند.

رضا حسینی، کارگردان تئاتر «مرغ سحر» در گفت‌وگو با آرونو اظهار کرد: مضمون و محتوای نمایش مرغ سحر که به بخش میهنی و آزادی‌خواهی ملک الشعرای بهار می‌پردازد، اجرای حرفه‌ای نمایش و رعایت استانداردها در سطح یک جشنواره بین‌المللی از مواردی بود که باعث درخشش نمایش در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شد.

وی اضافه کرد: چهل ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مانند سال‌های گذشته برگزار شد، اما امسال شاهد اضافه شدن بخش هویت ملی  به جشنواره برای اولین بار بودیم که با توجه به محتوا و مضمون نمایش مرغ سحر توانستیم در این بخش به عنوان اثر برگزیده شناخته شویم.

حسینی ادامه داد: نمایش مرغ سحر روایتگر ملک‌الشعرای بهار یکی از شعرا و مفاخر آزادی‌خواه مشهد و خراسان است که خوشبختانه در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با استقبال بی‌نظیر علاقه‌‍مندان روبه رو شدیم و به عنوان اثر برگزیده بخش هویت ملی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شناخته شد.

این کارگردان تئاتر در خصوص شرکت در بخش هویت ملی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: امسال دو بخش هویت ملی و غزه برای اولین بار به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اضافه شده بودند و آثار زیادی در بخش هویت ملی با این مفهموم و مضمون شرکت کردند.

حسینی در خصوص نحوه و فرآیند انتخاب نمایش مرغ سحر به عنوان برگزیده در بخش هویت ملی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اظهار کرد: در بخش هویت ملی آثار شاخص و خوبی از سراسر کشور حضور پیدا کرده بودند؛ از مشهد دو اثر دیگر به کارگردانی آقای جهانپا با محتوای و مضمون شاهنامه و نمایشی از استاد صابری با مضمون دوران انقلاب و کشتاری که در مسجد گوهرشاد اتفاق افتاد بود، شرکت کرده بودند که خوشبختانه نمایش مرغ سحر ازبین تقریبا ۱۷ اثر به عنوان اثر برگزیده بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر شناخته شد.

وی با بیان اینکه مضمون و اجرای حرفه‌‎ای نمایش باعث درخشش نمایش مرغ سحر در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، تصریح کرد: با توجه به مضمون و محتوای نمایش مرغ سحر که به یکی از مفاخر ادبی کشور می‌پردازد، سعی شد بخش ملی و میهنی ملک‌الشعرای بهار به عنوان یکی از شاعران آزادی‌خواه کشور مورد توجه واقع شود و به نظر من همین مضمون و محتوا باعث شد تا نمایش مورد توجه قرار گیرد.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: همچنین نمایش از لحاظ اجرایی یک اجرای حرفه‌ای داشت و گروه با استانداردهایی در سطح بین‌المللی در جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا کرد و توانستیم اجرایی در حد جشنواره بین‌المللی داشته باشیم. اغلب صاحب نظران تئاتر در خصوص نمایش مرغ سحر معتقد بودند که این نمایش استانداردهای یک نمایش حرفه‌ای را دارد.

روایت آزادی‌خواهی ملک‌الشعرا عنوان بهترین اثر بخش هویت ملی تئاتر فجر را از آن خود کرد

اجرای نمایش درجشنواره‌ها نسبت با اجراهای عمومی متفاوت است

حسینی با اشاره به تفاوت اجرای نمایش در جشنواره و اجرای عموم بیان کرد: اجرای نمایش در جشنواره از شرایط متفاوت‌تری نسبت به اجرای عمومی برخودار است؛ در اجرای عمومی تماشاچی نمایش عامه مردم هستند، این در صورتی است که در جشنواره اکثرا افراد حرفه‌ای تئاتر که در جشنواره شرکت کرده‌اند به تماشای نمایش می‌آیند. این افراد همگی دانش تئاتری دارند و به عنوان رقیب به تماشای نمایش می‌روند. در اجرای جشنواره باید برای افراد نمایشی را ارائه کنید که به دنیای تئاتر، نمایش و اجرا تسلط کافی دارند.

وی افزود: اجرای نمایش در جشنوار وضعیت متفاوت‌تری دارد، در این نوع اجرا نمایش توسط رقبا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و بعد از آن نیز گروه داورانی که به تماشای نمایش می‌آیند و به نمایش امتیاز می‌دهند. جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر قله تمام جشنواره‌ها در کشور است و زمانی که تصمیم به شرکت در این جشنواره داریم باید با توان حرفه‌ای و آمادگی کامل حضور پیدا کنیم.

نمایش مرغ سحر با استقبال و بازخوردهای مثبت افراد صاحب نظر در جشنواره روبه رو شد

این کارگردان تئاتر بیان کرد: با آگاهی نسبت به این مورد در جشنواره حضور پیدا کردیم و خوشبختانه نمایش مورد استقبال مخاطب حرفه‌ای، داوران، صاحب نظران حوزه تئاتر و منتقدین جشنواره واقع شد. در نقدهایی که در جلسات نقد و بررسی و یا نقدهایی که در فضای مجازی منتشر شده است، وجوه مثبت نمایش مورد توجه قرار گرفته است.

حسینی با بیان اینکه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نسبت به سال‌های گذشته تغییراتی داشته است، گفت: سال‌های زیادی است که تجربه حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با عنوان‌های مختلفی همچون بازیگر، دستیار کارگردان و … را دارم؛ در سال‌های گذشته با شیوع کرونا و تعطیلی‌های گسترده‌ای که اتفاق اقتاد تئاتر در رکود به سر می‌برد و این مسائل باعث وقفه در روند جشنواره نیز شده بودند.

وی ادامه داد: امسال جشنواره تئاتر از هیجان بیشتری نسبت به دوره‌ قبل برخوردار بود، همچنین گروه‌های تئاتری بیشتری در جشنواره حضور پیدا کردند و جشنواره دارای بخش‌های مختلفی بود. با در نظر گرفتن وقفه‌ای که در تئاتر کشور نسب به دوران شیوع کرونا به وجود آمده بود باید فرصت دهیم تا تئاتر دوباره به دوران اوج و شکوه بین‌المللی خود بازگردد.

این کارگردان تئاتر اضافه کرد: امسال استقبال گروه‌های تئاتری بیشتر از سال گذشته بود، گروه‌هایی که از تهران شرکت کرده بودند از سطح خوبی برخوردار بودند، امیدوارم در سال‌های آینده گروه‌های تئاتری بیشتری در جشنواره حضور پیدا کنند و شاهد دوران طلایی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر باشیم.

اجراهای عمومی باعث بهبود شرایط تئاتر در کشور می‌شود

حسینی با اشاره به اینکه اجراهای عمومی از اهمیت بالایی برخوردار هستند، اظهار کرد: امسال شاهد رونق تئاتر در اجراهای عمومی در سراسر کشور و همچنین جشنواره‌ها بودیم؛ به اعتقاد من زمانی که اجرای عمومی در کشور داشته باشیم به تبع آن جشنواره، آموزش و پژوهش در تئاتر نیز وجود دارد و همگی این موارد زاییده اجرای عمومی است. هنگامی که اجرای عمومی نداشته باشیم نباید توقع برگزاری جشنواره‌ها را نیز داشته باشیم.

وی اضافه کرد: خوشبختانه اجراهای عمومی در سراسر کشور و از همه مهمتر در مشهد رونق گرفته است و هرشب بیش از ۱۰ نمایش در سالن‌های مختلف مشهد روی صحنه می‌رود؛ در نتیجه رونق گرفتن و پررنگ شدن اجراهای عمومی باعث می‌شود تا جشنواره‌های مختلفی همچون جشنواره منطقه‌ای و جشنواره فجر داشته باشیم .

این کارگردان تئاتر در خصوص اینکه آیا نمایش مرغ سحر نسبت به اجراهای مشهد برای حضور در جشنواره تئاتر فجر با تغییراتی همراه بوده است یا نه، گفت: نمایش مرغ سحر با همان ترکیب و گروه از مشهد در جشنواره بین‌اللملی تئاتر فجر شرکت کرد و هیچ‌ تغییری در نمایش نداشتیم. البته تنها تغییرات، تغییرات صحنه‌ای و نوع چیدمان بود که نسبت به سالن نمایش در تهران برای اجرای صحنه‌ای ایجاد شد.

انتهای پیام

مرتبط نوشته ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *